Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

OLIFANT EN MUIS 15: Poes terug

Muis bleef de hele dag in bed. ’s Middags om vier uur had ze 38. Olifant belde de dieren van het bridge op.
‘Je spreekt met Olifant,’ zei hij, ‘We zouden van avond met jullie komen spelen.’
‘Wat zeg je me nou Olifant,’ zei de vrouw aan de andere kant van de lijn,‘je zegt zouden. Is er iets mis. We hadden ons er zo op verheugd.’
Er klonk een lach in haar stem.
‘Muis voelt zich niet lekker. We wilden de afspraak verzetten. Kunnen jullie ook volgende week vrijdag.’
Dat spraken ze af.
Wat een leukerd dacht, Olifant.
Een stuk geruster op de afloop van het bridge avontuur legde hij de hoorn neer.
Die hele dag zorgde hij voor Muis. ’s Avonds na het eten stapte hij op de fiets om Fons te zoeken. Hij reed kriskras door de stadswijk, zo veel mogelijk de groene plekken opzoekend. Het was een zachte avond. Het strijklicht viel over de plantsoenen en vijvers. Hij kwam honden aan lijnen tegen en eenden en merels, maar er waren geen poezen te bekennen. Uitgerekend nu hadden ze massaal besloten uit het zicht te blijven. Na een rondje van een half uur gaf hij het op. Misschien lag Fons lekker ergens in een bosje te pitten.
‘Hij is dood,’ zei Muis toen hij thuis kwam.
‘Onzin’
‘Ik voel het. Hij is te lang weggebleven. Dit is niet normaal meer’
‘Morgen is hij er weer. Je zult het zien. Hoe gaat het met je koorts?’
‘Ik geloof dat hij iets aan het zakken is. Ik ga vroeg naar bed vanavond.’
Triest gaven ze elkaar een kus.
De volgende ochtend kwam er een luid en aanhoudend gemiauw van beneden.
Olifant rende de trap af. Alsof er niets gebeurd was liep Fons hem voor de voeten. Kalm liet hij zich aaien. Van de brokjes die Olifant voor hem neerzette at hij maar weinig. Hij was absoluut niet uitgehongerd, maar aandacht had hij wel nodig. Toen Olifant op de bank ging zitten sprong Fons direct op schoot. Hij kon maar geen genoeg krijgen van het aaien. Hij draaide zich op zijn rug, hief zijn kleine klauwtjes om hoog en rekte zijn kop uit. Zodra Olifant op hield met aaien beklom hij Olifants borst en begon aan diens overhemd te lebberen. Muis had hem vroeger eens verteld dat het baby gedrag was. Ze vielen terug op het leven vroeger bij hun moeder als ze een tepel zochten. Toen Muis beneden kwam trof ze Olifant en Fons innig verstrengeld op de bank.
Haar koorts was gezakt.
‘Waarom doe je ons dit allemaal aan Fons?’vroeg ze, maar de poes gaf geen antwoord.

Schrijver: melvijn, 14 september 2010


Geplaatst in de categorie: dieren

3.0 met 3 stemmen 413



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)