Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Schrijvende nar

In deze zielige imbecielenkolonie met getatoeëerde bierbuiken, piercings door wangen en tepels, waar zelfs de postboden beroofd worden tot de lichtbruine elastieken aantoe, waar straatstenen weggesleurd worden, glas overal in scherven gegooid (ik vermoed door overwerkende fietsenmakers), beperk ik mij tot woorden, bouwvallige piratenschepen. In de hooghartige ogen van de onverzettelijke machthebbers ben ik een halve gare, zo'n half haantje aan het spit, ronddraaiend in de rode gloed, een veredelde Swiebertje met minstens zoveel ondeugden. Toch is daar geen barst van waar en reikt mijn stem met gemak tot Jupiter en verder. Onlangs nog met God gebabbeld? Ik wel, onder een rijzige plataan in een minuscuul park, waar ik Jacoba van Beieren nog voorbij zag schrijden, werkelijk, in vol ornaat, geen ronding te bekennen, maar toch, ik nam mijn hoed voor haar af, voor wat omstanders voor lucht hielden. 'Onze stadsnar is weer eens dronken!', hoorde ik een kwajongen met een loopneus krakelen. 'Het is een schandelijke nietsnut, die Rutgers, loopt maar te pronken met zijn schrijfveren, maar voert verder geen donder uit!', zegt een rijke dame op leeftijd. 'Hij schijnt toch aardig te boeren op internet!', antwoordt de minnaar, die nog niet weet dat hij een dag later mag oprotten. 'Wat ze op internet schrijven is allemaal goedkope lariekoek!', moppert zij, 'échte schrijvers publiceren in boeken, niet in vreemde machines, die vroeg of laat allemaal zullen ontploffen!'. Al lig ik als onderzeeër voor anker, ik besef heus wel dat Holland groter is dan een verzameling verdroogde burgertrutten en droomloze werkezels. Uitgekotst door hoogleraren in het analfabetisme dicht ik me te pletter om een sluis te vinden, waar ik doorheen kan glippen, om onder de drukkende, verstikkende stolp weg te vluchten. Ik zoek het vuur van de regenboog in opgewonden aardvrouwen, wijds als het heelal van kolderieke fantasten zoals ik, maar in dit kaasgat stikt het van de kaasspecialisten, ik bedoel muizen, muizenissigheden en verkeerd ingelichte wezens, die een belegering verwachten, van een nieuwe rage supermarktgriezels wellicht. Als de scherpe zwaarden van Tartaren lopen opgeblazen pompoenen met tatoeschutkleuren en modepoppen met boos klikkende naaldhakken de straten te bestieren. Als bacchant verwerp ik alle maskers, ik gooi een glas vuurwater over mijn schouder en verdwijn, ik vertik het om me nog langer te laten jonassen door werkelijke wreedaards, naïeve uilskuikens en hooggeplaatsten, wat hetzelfde is. Was ik een fakkeldrager, dan kreeg u het vuur, maar zulke metaforen werken niet meer. Evenmin gelooft men dat ik nog met Françoise Sagan de lambada heb gedanst, al heb ik wel de tango met Isabel Allende gedanst, dat zweer ik, bij de belletjes aan mijn zottenkostuum, bij mijn versleten schoenzolen. We zijn allemaal gebonden door de knellende touwen van deze meedogenloze tijden, we kunnen enkel schuilen in elkanders vermolmde, onvolmaakte lichamen, maar er zijn zo weinig die dat nog willen en ook zo weinig die daar rijp voor zijn, ook al hunkeren zij net als jij en ik zo verdomde verbeten. Mors wijnvlekken en koffiedruppels op de computerschermen, maak er een dolle boel van, want het levert toch niets op, zeggen de betaalde werklui, zij daar buiten die in weer en wind de straten openbreken en vernieuwen, die voetbalwedstrijden en bierkratten van hogere waarde achten, zij spugen op mafkezen zoals ik, die nog geen sneetje witbrood verdienen met al dat zenuwslopende gezwoeg met letters. Mijn fundamenten zijn vergruizeld, in tranen van verslagenheid doorkruis ik mijn diepste dalen, als een miskende straatdichter zie je mij rare bekken trekken langs de straten. Dit is een extra nieuwsbericht: Er is een loslopende gek gesignaleerd langs de kaden van Gouda, sluit deuren en ramen, een arrestatieteam is onderweg, u dient hem vooral niet aan te spreken, daar hij gevuld is met zware springladingen...

Schrijver: Joanan Rutgers, 17 juni 2011


Geplaatst in de categorie: pesten

3.8 met 4 stemmen 91



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
aqua
Datum:
14 juli 2011
Dit is GEWELDIG geschreven. Hier heb ik van genoten. Mijn complimenten.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)