Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Architectuur.

''Weet jij wat architectuur betekent, Mien?''
''Volgens mij heeft dat te maken met bouwkunst, ouwe. Waarom vraag je dat?''
''Luister, wij zijn gewone mensen met weinig opleiding met alleen de lagere school, omdat we van onze ouders naar een baas moesten om geld te verdienen. Ik heb besloten daar wat aan te doen.''
''Zeg, doe niet zo raar, als ik jou zo hoor praten lijk je overal verstand van te hebben, maar volgens mij zwets je maar een eind weg.''
''Dat is niet waar, ik ga vaak naar de leeszaal van de bibliotheek en lees daar over allerlei onderwerpen en probeer er wat van te onthouden. Gisteren las ik iets over de architectuur, dat woord komt van het Griekse ''archi-tekton'', dat betekent bouwmeester. Waarom bouwen mensen een huis, darling?''

''Dat lijkt mij logisch, Je wilt je toch beschermen tegen je omgeving en je voelt je toch het veiligst in je eigen huis.''
'' Was dat altijd maar waar. Stel, dat je getrouwd bent met een man die gewelddadig blijkt te zijn, voel jij je dan veilig in je eigen huis? Dus de bescherming van je eigen huis is maar betrekkelijk. In een ander huis voel je je misschien wel veilig, bijvoorbeeld bij een vriend of familie.''
'' Dat is wel zo, maar je moet het ruim zien, een huis beschermt je tegen de omgeving, want die kan vijandig zijn, maar het beschermt je ook tegen de natuur, zoals regen, sneeuw en koude.''
''Maar welke functie heeft de architectuur nog meer, darling?

'' Dat mag jij zeggen, dat weet ik niet.''
'' Architectuur kent verschillende stijlen. Volkeren willen graag iets van zichzelf laten zien. Toen in de grijze oudheid in het Midden-Oosten al steden waren gebouwd kreeg men ook de behoefte paleizen en bouwwerken te bouwen om er de godsdienst in uit te oefenen. Zo werd in Babylon de Toren van Babel gebouwd. In Egypte werden ver voor de geboorte van Christus al de eerste piramiden gebouwd, daar werden de farao's begraven. De grootste piramide was bestemd voor de farao Cheops, dichtbij Caïro.
Daar was al een hoogontwikkelde beschaving, terwijl onze verre voorouders nog in holen woonden. De beschaving breidde zich uit naar Europa. Zo werd op de Acropolis voor de Atheners een tempel Parthenon gebouwd, gewijd aan de godin Athene. Deze tempel heeft heel veel zuilen.

Deze Griekse stijl verspreidde zich ook in de wijde omgeving. Er kwamen nieuwe steden met markten, bibliotheken, badhuizen en theaters. De meest volmaakte theater dat door de Grieken is gebouwd heet Epidaurus. Het werd gebouwd in de derde eeuw voor Christus tegen een berghelling met toeschouwers rijen in de vorm van een halve cirkel. Wat ik vertel is erg summier, maar als je er meer van wilt weten zeg je het maar, dan leen ik wel een boek uit de bibliotheek voor je.''
''Spaar me Wouter, ik vind dit wel genoeg. Moet je een borrel?''
''Graag, en neem er zelf ook één.''
''Proost.''

Wordt vervolgd.

Schrijver: kees niesse, 6 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: maatschappij

4.0 met 1 stemmen 152



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
7 augustus 2011
Volgens mij doe jij je dommer voor dan je bent, zit daar een minderwaardigheidscomplex aan ten grondslag? Bestaat Mien echt of verzin je haar? Dat zou je echt aandoenlijk maken! Zie ik daar knuffels en een gehaakt rondeel op je bank/stoel? Je zit toch niet onder de knoet van prullaria?
Naam:
Han Messie
Datum:
6 augustus 2011
Email:
hmessielive.nl
Ach, mensen die prat gaan op hun kennis. De sfeer hierna doet het toch maar. Ben benieuwd naar je vervolg.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)