Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Trieste jongeling

(voor Friedrich Freiherr von Hardenberg (1772 - 1801))

Geboren op een uitgestrekt landgoed in Saksen genoot je van je jeugdige vrijheid en de geneugten des levens, gekruid wildgebraad en koele cider in de zomerzon. Na een tamelijk onbezorgde kindertijd en een degelijke opvoeding, ging je als ambitieuze jongeman rechten studeren in Jena, Leipzig, waar je bevriend raakte met Schlegel, een romantische schrijver met erotische uitspattingen, en Wittenberg. Je studietijd verliep heftig en je had vele roerige avonturen met supergeile medestudentes en beschonken kroegwerksters. Je had zelfs een geheimzinnige, spannende affaire met de rondborstige vrouw van een beverige professor, die je nog heeft uitgedaagd voor een heus duel met langwerpige pistolen, maar dat heb je geweigerd, want je wilde hem niet naar de andere wereld helpen, al had je na dat delicate verzoek nog vele, wilde ontmoetingen met zijn nymphomane vrouw. Je schreef diep in de nacht erotische liefdesgedichten, die je 's ochtends weer verscheurde en soms ritueel verbrandde in de achtertuin van je studentikoze onderkomen. Maar toen je de zeer jeugdige, dertienjarige Sophie von Kühn ontmoette, veranderde je leefwereld plotsklaps, je was zo verliefd, dat je over niemand anders en over niets anders meer wilde praten en op drie-en-twintig-jarige leeftijd verloofde je jezelf met de tien jaar jongere, uiterst lieve maagd. Je wilde wachten tot ze oud genoeg voor het huwelijksleven was, volgens de conventie, je wist de roekeloze dichter in jou te beteugelen en je stelde de erotiek met grote liefde uit, al heb je wel wat gedeeld, maar tot de coïtus zou het nooit komen, want zij stierf twee jaar later en je zonk neer in een ontroostbaar dal. Je werkte toen in de zoutmijnen te Weissenfels, wat hard werken was en fysieke uitputting lag dikwijls op de loer. Door de dood van zijn verloofde begon hij meer en meer te drinken en was er weinig positiefs voor hem in petto, dacht hij, maar omdat hij geen domme kerel was, besloot hij in Freiberg mijnbouw te gaan studeren, want hij wilde graag een vak tot in de puntjes beheersen en van poëzie leven was een sprookje en te irreëel, dat snapte hij ook wel, al droomde hij er wel van. Je vond troost in de natuurmagie, al werd je werk door een grote weemoedigheid overschaduwd, de herinnering aan je gestorven verloofde pijnigde dag en nacht je bewustzijn en je kon de omliggende wereld alleen nog maar zien als een geesteszieke perpetuum mobile. Je degradeerde het weten tot een gestorven gevoel, een zwak, grauw gedoe. Als dichter was je natuurlijk een groot aanhanger van het gevoelsleven en zag je wel in dat de ratio al snel zijn humane grenzen kent. Je somberde maar voort, je schreef de 'Hymnen aan de nacht', want je hield van de nacht, de mystieke stilte en de geestelijke eenheid met het bovennatuurlijke, toch bleef je een treurende jongeman, die teveel dronk en teveel somberheid neerpende, je koos voor het pseudoniem Novalis, een nieuweling? Je had het graag gewild, totale transformatie, maar je wezen was te zeer besmet met slangengif en krokodillenbeten. Ondanks je ondraaglijke droefenis vond je toch een tweede verloofde, die je zwarte wereld weer wat kleur gaf, ze danste voor je, in reine naaktheid, je lachte weer, je kwam zelfs tot optimistische poëzie, na de warme nachten had je bijna de neiging om positief te worden, maar het klopte slechts aan je deur, want na de rampzalige diagnose tuberculose stortte je dichterswereld volkomen in en zweerde je tot je laatste ademtocht bij het depressieve filosofiebeeld over het leven op aarde. Op je negen-en-twintigste liet je de aardse strijd achter je, al wist je niet op dat moment dat je een van de grootste dichters op aarde bent geweest en nog bent. Je beïnvloedde de latere surrealisten met je onvoltooide roman over een simpele ziel, die tot grote, poëtische hoogten komt, een superbe reactie op de erudiete visie van Goethe. Poëzie is godengenade. Jij ook.

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

5.0 met 1 stemmen 536



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)