Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Een charmante geldzoeker

Een donkere jonge man, keurig in het pak, alsof hij je de hoofdprijs kwam brengen.
Niet dat ik aan loterijen mee doe.
Maar ik moet even duidelijk maken wie er voor mijn deur stond.

Een prachtig glad bruin gezicht, heldere ogen, een gouden hoektand, alles schitterde je tegemoet.
Keurig in het pak met stropdas en hij keek je aan in het besef dat hij wist dat hij er erg goed uit zag.
Hij glimlachte dus vriendelijk naar me.
Een schrijfblok met een duur uitziende pen onder de arm en een legitimatiekaart aan een koordje.
Dat stond dus voor mijn deur.
Een Jehovah-getuige kon het niet zijn, die komen meestal met zijn tweeën.

De vraag die mij gesteld werd, ben ik alweer vergeten omdat mijn hoofd zich bezig hield met de vraag waarvoor de man daar stond.
Mijn volgende gedachte was, dat hij mij misschien wel een lidmaatschap van een boekenclub wilde aanpraten.
Niets bleek minder waar.
"Heeft u wel eens gehoord van C…": dat had ik dus niet.

Ik ontdekte ondertussen namen van Afrikaanse landen op zijn blok.
De naam Marco Borsato viel en ik zei prompt “Wit licht”; het enige wat ik met zijn half gehoord verhaal in verband kon brengen.
Ongeduldig vroeg ik hem of hij wilde kortsluiten waarvoor hij kwam.
Hij zei: “we zijn op zoek naar positieve mensen” en keek onderwijl naar mijn schoenen, een paar blauwe glimmende sneakers, die zijn aandacht trokken.
“Mooie sportieve schoenen heeft u aan”, kwam er tussendoor nog even bij.
Ik besefte waar het over ging en zei dat ik geen geld aan dit doel wilde geven, natuurlijk met een verklaring dat ik zuinig moest zijn.

In plaats dat de man mij gedag zei en bij anderen zijn verhaal ging vertellen, zei hij: ”U geeft toch wel aan andere goede doelen hè?”
Deze vraag had ik niet voorzien en ik zei braaf: “Jawel hoor, maar niet zoveel”.

Ik sloot de deur en ging weer naar de woonkamer.
Ik overdacht dit bezoekje en begon te grinniken; ik geef toch echt geen geld aan modebewuste jonge mannen, die er uitzien alsof ze op een catwalk lopen, je aan het paaien zijn met allerlei verkooptrucjes en ook nog eens een gouden tand hebben.

Zou dit een gebrek aan sociaal gevoel nu aan mij liggen?

Schrijver: Eva Mensch, 24 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: geld

3.5 met 2 stemmen 173



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Eva Mensch
Datum:
28 augustus 2011
Ik ben het helemaal met je eens Han, maar vond dit wel een leuke ervaring
Naam:
Han Messie
Datum:
27 augustus 2011
Email:
hmessielive.nl
Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn met mensen aan de deur.
Als je aan goede doelen wilt geven, dan maar het liefste op aanwijzing van een advertentie in krant of tijdschrift.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)