Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Vergeven

Het is nooit eens standvastig weer, deze zomer. Gisteren heerlijk zonnig en warm en nu zondagmorgen weer regen en de komende dagen weer herfstweer, volgens de weerberichten. Echt warm zomerweer gunt Wouter iedereen, maar voor hem persoonlijk heeft hij het liever koeler, want dan voel hij zich prettiger. Dat dacht hij toen hij de televisie inschakelde. Hij zag toen een dominee, die vurig een preek hield over genezing in naam van Jezus Christus. Een vrouw in een invalidenwagen genas hij in Jezus naam door handoplegging, ze kon weer lopen. De dominee had wel gezegd, dat genezing alleen mogelijk was wanneer je iedereen kon vergeven van zijn schulden.

''Hoor je dat, misschien kan hij mij genezen van mijn hartkwaal en hoge bloeddruk.''
''Jazeker, maar dat geldt niet voor jou. Gisteren liep je nog te schelden op je overleden vader, dat je door hem gedwongen werd fietsen te stelen en hoe je moest zakkenrollen. Ook je moeder vond je een slecht mens, omdat je van haar met je zusjes mee moest om eten te gaan stelen.

Toen de jongste tijdens de vlucht een leverworst van onder haar jurkje op de straat liet vallen, werd jij door de politie opgepakt en moest je van de rechter naar een tuchthuis. Je moeder wist bij de politie zogenaamd van niks en zei tegen de rechercheur, dat ze haar kinderen netjes opvoedde. Je zei toen, dat je het gedrag van je ouders nooit zou vergeven, dus zal God jou kwalen niet genezen, dat kan je wel vergeten, ouwe.''

''Weet je wat ik dan niet begrijp, darling. Zou dan een Joodse nakomeling van die zes miljoen joden die vermoord zijn door de Nazi's, Hitler en al zijn medewerkers moeten vergeven voor hun daden om in aanmerking te komen voor een genezing van een ernstige ziekte? Dat lijkt mij onmogelijk, althans voor mij als ik in die positie zou verkeren, want hoe kan je nou die misdadigers vergeven, net zoals de hufters die met kinderen hebben geknoeid.''

''Je vergeet, dat die heren hun straf hebben gehad, de meesten zijn opgehangen en de geestelijken en anderen die met kinderen hebben geknoeid, zullen hun straf nog krijgen en zullen hun verdere leven last krijgen van hun geweten, die God aan alle mensen heeft gegeven. Om van mijn kwalen te genezen zou ik wel iedereen vergeven voor zijn verfoeilijke daden. Jou heb ik ook vergeven toen ik je betrapte, dat je met Carla vreemd ging. Een andere vrouw zou al lang van je afgegaan zijn.''
Hij reageerde maar niet en stak een pijp op en deed de televisie uit.

Schrijver: kees niesse, 5 september 2011


Geplaatst in de categorie: moraal

1.5 met 2 stemmen 161



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
6 september 2011
Email:
hmessielive.nl
Moeilijk hoe wij mensen kunnen vergeven of niet.
De genade van God is wijd als de oceaan en vloeiend, bezadigd als een rustig kabbelend meer. Laten we ons aan de
Goddelijke genade toevertrouwen, ofschoon er geen misbruik van maken.
God weet heus wel dat wij minder tot vergeven in staat zijn dan Hijzelf.
Zowel grote als kleine mensen zijn in Gods ogen nietige wezentjes.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)