Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Fotografie

Op een ochtend ging de telefoon. Wouter nam de hoorn van het toestel, en zei:
''Met Jansen.''
''Hallo buurman, hier met Carla, moet je horen, ik heb een digitale camera gekocht, vind je het goed, dat ik even langs kom om een foto van jullie te maken?''
''Ogenblikje, even aan Mien vragen.''
Mien stond in de keuken de warme hap voor de middag klaar te maken.
''Wie belde er?'', vroeg ze.

''Carla vraagt of ze even langs kan komen om een foto van ons te maken, ze heeft een nieuwe digitale camera gekocht.''
''Zeg maar tegen haar over een half uur, want ik moet me ook even omkleden en mijn haar doen.''
''Oké, ik zal het tegen haar zeggen.''
‘’Hallo Carla, kan je over een half uur komen, want Mien is vlees aan het braden en moet zich ook nog omkleden.''
''Tot straks dan, schat'', zei ze.
Ze zegt schat tegen mij, laat Mien het maar niet horen, dacht hij.

Ongeveer drie kwartier later klopte Carla tegen het raam. Wouter liep naar de deur en opende die.
Daar stond zijn jonge gescheiden knappe buurvrouw.
''Hallo, kom binnen, Mien is boven zich aan het omkleden.''
In de gang keek ze naar de trap of Mien er niet aankwam. De kust was veilig en meteen greep ze haar buurman in zijn kruis en zoende hem hartstochtelijk op zijn mond. Ze had niet in de gaten, dat hij pruimtabak kauwde. Ze zei:''Gatverdamme, wat stink jij uit je mond zeg, soms pruimtabak?''
Hij moest lachen en ze zag toen zijn bruine speeksel om zijn gebit.

Mien kwam de trap af, dus liet Carla haar buurman gauw los. In de woonkamer liet ze haar nieuwe camera bewonderen, een Sony.
''Mooi apparaat, we hopen, dat je er veel plezier van zal hebben'', zeiden de oudjes. Toen Mien naar de keuken ging om koffie te zetten omhelsde ze hem weer, en zei:
''Wanneer pak je me weer eens, ik heb een man nodig?''
''Praat zachter meid, zo meteen hoort Mien het, dan zijn de rapen gaar.''

Even later kwam Mien met de koffie en gevulde koeken de kamer in, ze was mooi gekleed in een lange blauwe jurk met bloemmotieven en de haar keurig gekapt.
''Lekker bakkie koffie, jongens'', zei ze
''Eerst even een foto maken'', zei Carla.
De oudjes gingen naast elkaar staan en moesten glimlachen. De flits van de camera ging en klaar was de opname.

''Buurman, als je de televisie aanzet, dan kan ik de foto met een speciaal kabeltje meteen laten zien. Och wat jammer, jullie televisie is nog van voor de oorlog, dus het gaat niet. Ik maak de foto wel vanaf mijn computer op de printer, dan krijgen jullie de foto straks, volgens mij staan jullie er mooi op. Inwendig had ze schik hoe klein buurman was naast zijn grote dikke vrouw.
Mien ging weer naar de keuken om naar het vlees te kijken. Intussen zat zijn hitsige buurvrouw tegenover hem, maar ze durfde hem niet meer te zoenen.

Mien kwam de kamer in met op een dienblad vier kopjes koffie.
''Wil je er een gevulde koek bij, Carla. Aan hem hoef ik het niet te vragen, de smulaap.''
''Lekker, buurvrouw.''
Ze zaten gezellig te keuvelen toen Carla opeens vroeg:
''Zeg buurman, weet jij toevallig hoe de fotografie is ontstaan?''
''Ja, toevallig heb ik er een artikel over gelezen. In 1725 ontdekte een Duitse professor dat zilververbindingen verkleuren zodra ze aan het licht worden blootgesteld en vijftig jaar later slaagde een Zweed erin bepaalde zilververbindingen op papier aan te brengen.

De ontstane beelden konden toen worden vastgelegd op uitgeknipte stukken karton met behulp van onder andere ammoniak. In 1824 gelukte het de Franse schilder Daquerre de eerste foto's te maken na een belichtingstijd van 12 uur, en in 1841 wist Claudet, eveneens een Fransman, de lichtgevoeligheid van het fotomateriaal zodanig te vergroten, dat een belichtingstijd van 1 minuut voldoende was.

Pas in 1888 wist de Amerikaan Eastman, de oprichter van de Kodakfabrieken de belichtingstijd terug te brengen tot 1/00 seconde, voldoende om een goed beeld te krijgen. Het opnemen van een film was toen al geen probleem meer, wel het projecteren van de beelden, maar daar weet ik niets vanaf''.
Carla bedankte voor de uitleg en bedankte Mien voor de koffie en koek. Wouter wilde haar begeleiden naar de voordeur, maar zijn vrouw was hem al voor. Dat was even pech voor hem.

Schrijver: kees niesse, 6 september 2011


Geplaatst in de categorie: wetenschap

-1.0 met 3 stemmen 242



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)