Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Evenwichtsstoornis

Wouter kwam ochtends vroeg zijn bed uit en viel bijna om en ook in de verdere ochtend had hij er last van. Zijn vrouw zag het ook, en zei:
''Je zal wel al gezopen hebben, hé, ik ken je.''
''Lul niet zo stom wijf, ik heb drie dagen geen druppel aangeraakt.''
Mien:
''Ik ben geen wijf, maak dan een afspraak bij de arts, misschien ligt het wel aan je suiker.''
''Kan ik wel doen, dan kan ik hem meteen vertellen, dat ik last van mijn rechterheup heb, doet af en toe behoorlijk zeer.''
Hij belde het gezondheidscentrum en kreeg een baliemedewerkster aan de lijn.

''Goedemorgen mevrouw, kan ik een afspraak maken bij onze dokter?''
''Wat zijn uw klachten, mijnheer Jansen, dat moeten we tegenwoordig vragen?''
''Zal ik u vertellen mevrouw, ik heb last van mijn heup en heb het gevoel soms om te vallen, en ik wil mijn suiker laten controleren, kan dat, mevrouw?''
''Ja ik begrijp het, morgen om negen uur en nuchter, dus niet eten. O ja, na vanavond tien uur niks meer gebruiken, water mag wel.

''Oké, morgen ben ik er, bedankt hoor.''
''Morgenochtend om negen uur, en ik mag vanaf vanavond tien uur niks meer gebruiken, alleen een beetje water mag wel, darling. Dus voor het eten vanavond kan ik nog een paar borrels nemen.''
''Geen sprake van, hoogstens één, ik waarschuw je, laat je maar eens goed nakijken.''

De volgende morgen werd hij om tien over negen bij de dokter binnen geroepen.
'' Hallo, mijnheer Jansen, een tijd niet gezien, hoe gaat het met u en wat zijn de klachten? Gaat u zitten.''
''Dokter, moet u eens horen, ik heb al een paar dagen last, dat ik mijn evenwicht niet kan houden en last van suizen in mijn hoofd ''
''Ik zie, dat u al tachtig bent, ja dan kunnen die klachten komen. Eerst uw bloeddruk maar eens meten.''

Wouter maakte zijn rechterarm bloot en de dokter wikkelde een zwarte band om zijn bovenarm en pompte op een zwarte rubberen bal en keek op een ronde meter.
''170 en onderdruk 106, te hoog, mijnheer Jansen. U gebruikt toch al medicijnen voor de bloeddruk, gebruikt u veel zout?''
''Ja dokter, mijn vrouw en ik houden van een hartige hap, alleen de hachee gisteren was te zout.
''Dat moet minderen beste man, gebruik een paar dagen geen zout en laat je bloeddruk over vier dagen nog eens meten, kijken of dat de oorzaak is.''

Toen moest Wouter nog een paar oefeningen doen en de vinger van de dokter volgen.
''Je vertelde, dat je ook last van je heup hebt, dus stel ik voor, koop een wandelstok en ga elke dag een half uur lopen, dat is goed voor de bloedsomloop en de bloeddruk, die moet dan verlagen. Maak voor je suikerziekte een afspraak bij de balie, dat doet tegenwoordig een daarvoor opgeleide assistente. Voor alle zekerheid controleer ik het nu.''
De dokter prikte met een klein apparaatje in zijn middelvinger en liet een beetje bloed daarmee opvangen.

''Dat is goed, mijnheer Jansen, 6.3. Wel de medicijnen blijven gebruiken. Nou laat je bloeddruk over vier dagen nog eens meten en denk erom, beslist geen zout gebruiken, daar wen je wel aan. Sommige patiënten zeggen zelfs, dat het veel lekkerder is dan eten met zout. Zal voor je vrouw ook goed zijn, want ik zag haar gisteren bij de bakker moorkoppen kopen en ze is veel te dik, maar zeg niet, dat ik dat gezegd heb, want dan maak ze weer trammelant, je weet hoe ze is.''
De dokter en Wouter moesten allebei lachen.
De dokter gaf de patiënt een hand en verliet de spreekkamer.

Toen hij thuis kwam, zei ze:
''En, heeft ie nog wat gevonden bij je, ouwe?''
''Hij vroeg of ik veel alcohol gebruikte, toen zei ik, één borrel per dag dokter. Hij begon met zijn hoofd te schudden, en zei, dat het veel te weinig was en dat ik minstens zes neuten per dag moest drinken en een paar sigaren roken, dan zou ik zienderogen opknappen.''
''Je liegt dat je barst, ouwe, dat zou deze dokter nooit gezegd hebben, dat maak jij er weer van, schooier.''

''Neen Mien, ik moet vanaf nu vier dagen zoutloos eten en een wandelstok kopen voor de pijn in mijn heup, dan moet ik mijn bloeddruk waar laten meten.''
''Dat is toch niet te vreten, man, ik moet dat niet.''
''Dan kook je voor mij maar apart, ik wil weten of het helpt.''
Wouter heeft na vier dagen weer zijn bloeddruk laten onderzoeken en inderdaad was hij gezakt, nu was het 130 en 90 en zelf was hij ook afgevallen, want zout had vocht in je lichaam vast en nu kon hij ook beter en meer plassen.

Schrijver: kees niesse, 28 oktober 2011


Geplaatst in de categorie: ziekte

4.0 met 1 stemmen 205



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
28 oktober 2011
Email:
hmessielive.nl
Een gemoedelijk bezoek bij de huisarts. Ook een leuke toespeling hoe arts en patiënt hun onderlinge geheimpjes hebben, die zelfs de levenspartner van de patiënt niet hoort te weten.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)