Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Zondaars

''Zeg Wouter, moet je horen. Ik sprak vanmorgen Rosie, je weet wel de vrouw van Rob. Ze had gezien, dat wij vorige week op de markt bonje hadden. Jij ging toch te keer, omdat je wilde hebben, dat ik bij de bakker krentenbollen moest kopen, maar ik wilde liever suikerbollen, weet je nog? Omstanders bleven naar ons kijken, belust op een rel.
Dat kreng maakte een smerige opmerking tegen mij, ze zei:
''Logisch, dat jullie altijd bonje hebben, want je lijkt precies op ma Flodder, alleen de sigaar in je bakkes ontbreekt nog.''
''Ik kookte van woede natuurlijk en zei, dat ze zelf met die eeuwige sigaret tussen je dik geverfde lippen op straat loopt, dat hoort niet bij een vrouw. Ze liep toen kwaad weg. Hoe vind je dat, ouwe?''

''Wat zal ik zeggen Mien, je moet de mensen nemen zoals ze zijn, wij zijn ook niet volmaakt.''
''Gelijk heb je, maar ik heb ook kritiek op jou, man.''
''Wat nou weer, ik doe bij jou ook niks goed.''
''Zal ik zeggen, waarom? Je hebt je door onze christelijke buurman Wim laten overhalen je te laten dopen na een paar bijbellessen van hem. Ik schaam mij kapot om jou, want ik had verwacht, dat je nu netjes ging leven, maar je bent nog steeds dezelfde schooier. De dominee had nog tegen je gezegd, dat je nu opnieuw geboren was en moest gaan leven naar de normen van Onze Lieve Heer.
Maar wat doe je, je zit de hele dag voor de televisie naar soaps en misdaad te kijken en geniet luidruchtig als er één neer geschoten wordt.

Je zou ook minder gaan drinken, maar de krat bier die we gisteren hebben gekocht, is nu al weer half leeg. Mooie jongen ben jij, zeg.''
''Maak je niet druk darling, ik moet nog groeien in het christelijk zijn en denk je soms dat alle gelovigen leven volgens de tien geboden. Vergeet dat maar, wij zijn allemaal zondaars.''
''Dat zal wel zo zijn ouwe, maar een goed christen moet geven, maar wat deed jij in de bioscoop. Iemand ging in de pauze rond met een collecte bus voor het Bio-vakantieoord. In plaats dat jij er wat in die open bus gooide, haalde jij er geld uit, vuile schoft dat je bent. Je moet je diep schamen, hufter.''

''Je hebt gelijk vrouw, ik deug niet. Ik zal de Lieve Heer om vergeving vragen en ik wil mijn leven verbeteren, nu meteen. Morgen ga ik naar het ziekenhuis en bij de afdeling verpleegsters vragen of ze mij kunnen gebruiken voor allerlei karweitjes.''
''Nou dan hoop ik maar, dat je de strontpotten mag leeg gooien. Neen vriend, niet naar de verpleegsters, want jou kennende, zal je wel proberen zo'n jonge deern te versieren. Ik heb een ander idee.''

''Vertel.''
''Het volgende ouwe, over een paar dagen is het weer Kerstmis, dan ga jij Het Leger des heils helpen, zoals het verstrekken van maaltijden aan daklozen en zwervers.''
''Dat zou kunnen darling, maar ik heb een ander idee. Als jij nou een grote pan erwtensoep maakt, dan ga ik op straat staan en een kop soep verkopen voor twee euro. Dan kunnen wij met de Kerst ook eens konijn eten.''
''Zeg ben jij even belazerd, wat een mentaliteit heb jij zeg, dat noemt zich een christen. Neen vriend, geven zonder er wat voor terug te verlangen, dat geeft een prettig gevoel, dat is pas christelijk. Ik heb nog een idee Wouter, en dat kunnen we samen doen.''

Hij:
''Ik ben benieuwd, darling.''
Mien:
''We gaan naar het ziekenhuis en vragen aan de hoofdzuster welke zieke nooit bezoek krijgt. We geven die stakker dan een bos bloemen en maken een praatje. Dat is liefde uitstralen, daar ontbreekt het aan in deze wereld. Niet helemaal natuurlijk, want er zijn ook goede mensen, zoals onze Minister-President, die de AOW-ers straks vier euro meer in de maand geeft.''
''Nou moet ik hardop lachen lieve vrouw, geef mij maar gauw een borrel om bij te komen.''
''Proost.''

Schrijver: kees niesse, 19 december 2012


Geplaatst in de categorie: religie

2.5 met 4 stemmen 3.272



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)