Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Ze bleef volhouden

''Lieveling, jij weet nogal veel, is de aarde plat of rond?''
''Gerrit, nou vraag je het weer, je wordt wel vervelend hé. Onze planeet is plat en hij blijft plat. Dat geloofden ze in de Middeleeuwen al. De matrozen op het schip van zeevaarder Columbus waren toen doodsbang van de aarde af te vallen en dat vindt nog steeds plaats, want hoeveel schepen zijn niet meer teruggekomen in hun eigen land, ze zijn gewoon van de aarde in de ruimte verdwenen.''
''Clara, je bent eigenwijs, want alle intelligente mensen in de tijd van de beroemde Christophe Columbus wisten al, dat de aarde rond was.''
''Man, je hebt een gaatje in je nek en daar klets je uit. De aarde is plat en jouw kop is rond en blauw van het drinken.''

''Ik probeer nog een keer het je duidelijk te maken. Darling, je weet, dat Columbus een zeeman was uit Genua, en dat hij in dienst was van de Spaanse koningin Isabelle. Hij moest met drie karvelen de weg vinden aan de andere kant van de aarde, namelijk Indië. Deze beroemde zeeman wist toen al dat de aarde rond was. Het was hem zelfs bekend, dat op 29 februari 1504 een zonsverduistering zou plaatsvinden. Toen hij op Jamaica was geland en dacht dat hij Indië had ontdekt noemde hij de bewoners Indianen. Op een gegeven moment kreeg hij en zijn bemanning moeilijkheden met de Indianen. Om ze bang te maken dreigde hij de zon te verduisteren. Toen dat inderdaad op genoemde datum gebeurde schrokken de inboorlingen zich kapot. Ze dachten met een tovenaar te doen te hebben en namen daarom meteen tegen Columbus een vriendelijker houding aan.''

''Eikel, wat wil je daarmee nou zeggen, je bewijst niet, dat de aarde rond is. Plat is de aarde en dat blijft zo'', zei ze met een blik van afkeuring.
Hij glimlachte nerveus en dacht wat heb ik toch een eigengereid wijf. Ze tergt me, kon ik haar maar een roomsoes op haar smoel drukken.
Zij weer:
''Ik zal je nog wat anders vertellen, ook de maan is plat, want je ziet altijd dezelfde kant en dat kan je zien aan de schaduwen op de maan. Die zijn altijd hetzelfde.''
''Darling, dat kan ik je meteen tegenspreken, want ze hebben duizenden foto's gemaakt van de achterkant van de maan. Dat is gebeurd door het Russische ruimteschip Loenik op een afstand van 80.000 kilometer van het maanoppervlak en dat zag er heel anders uit, dan de schaduwen waar jij het over hebt. De maan is ook rond.

''Ik word naar van je Gerrit, je wilt mij gewoon op stang jagen met je gedram.''
''Niet van mijzelf heb ik het, maar ik heb het gelezen in de bibliotheek. De schrijvers van deze boeken zijn geleerde mensen. Zo hebben geleerden uitgerekend, dat de omtrek van de aarde 40.000 kilometer is en het is ook bekend, dat de aarde in 24 uur om haar denkbeeldige as draait. Weet je wat dat betekent, Clara?
Stel je eens voor, dat wij op een plaats op de evenaar wonen, dan bewegen wij met een snelheid van 40.000:24=ongeveer 1600 kilometer per uur, maar tegelijkertijd draait de aarde in haar baan om de zon met een snelheid van 30 kilometer per seconde door de ruimte.''

''Dat bestaat niet boterletter, want dan waren wij al lang van de aarde af gevallen. Je vertelt smerige leugens, de aarde is plat.''
'' Wees nou niet zo eigenwijs. Wij merken van deze bewegingen niets, want alles draait met ons mee en de aantrekkingskracht van de aarde maakt, dat we niet van de aarde afvallen. De aarde moet wel rond zijn, want hij draait in 24 uur om zijn eigen as en daardoor ontstaan dus de nacht en de dag.''
'
'Je liegt dat je barst, de dag en de nacht ontstaan omdat de platte aarde zichzelf heeft omgekeerd.''
''Darling, ik heb de indruk, dat je wel beter weet, maar je wilt gewoon mij sarren, maar daar trap ik niet in, want ik ken je. Wat je net zei is onmogelijk, want waar blijft het water dan op de platte aarde, dat zou dan bij het omkeren van de aarde verdwijnen in de ruimte. Neem nou maar van mij aan, dat de aarde een bol is en dat wisten de mensen al duizenden jaren geleden, zelfs 200 jaar v. Chr. slaagde een Griekse geleerde erin de doorsnede en de omtrek van de aarde te berekenen.

Er is nog een bewijs, dat de aarde rond is. Dat zijn de foto's van de eerste ruimtevaarders die op de maan zijn geland in 1969. Armstrong was de eerste mens die op de maan heeft gelopen, gekleed in een voor de mens aangepast ruimtepak, omdat de maan geen dampkring heeft. Ook is het de Rus Gagarin gelukt als eerste op 12 april 1961 en vlucht te maken om de aarde heen in 70 minuten op een hoogte van 327 kilometer en uit de beelden die hij heeft gemaakt bleek, dat de aarde wel degelijk rond is.''
Clara gaf het op en ging koffie zetten.

Schrijver: kees niesse, 9 september 2013


Geplaatst in de categorie: wetenschap

4.0 met 1 stemmen 162



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
9 september 2013
Email:
hmessielive.nl
Wel een erg extreem doordrammen van Clara. Maar jouw verhaal is een scherpe herinnering aan het feit hoe mensen zichzelf vaak willen tegenspreken of voor de gek houden.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
9 september 2013
Lollige Kees, ik geef een rondje, okay?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)