Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Ik hoorde een paard hinniken

Hevige spanning voel ik weer in mijn lijf, want Sinterklaas en Zwarte Piet komen er weer aan. Bles is ook erg zenuwachtig. Achter mijn huisje zijn weilanden en tijdens mijn dagelijkse wandeling komt Bles naar mij toe gegaloppeerd en maak ik een praatje met haar. Zij is dit jaar de klos en moet Sinterklaas op haar rug vervoeren, zowel op de wegen als op de daken. Ze heeft nog geprobeerd er onder uit te komen, maar de koning van Spanje heeft haar aangewezen, omdat ze zo mooi wit is. Een voorbeeldige schimmel dus. officieel komt Sinterklaas met zijn gevolg met de stoomboot in Nederland aan, maar stiekem is ze er al om te oefenen met Bles op de daken. Het lieve paard heeft nog nooit op de daken van huizen gelopen en ziet er erg tegen op, maar ze moet oefenen. De eerste oefeningen verliepen uitstekend en daarom mocht ze weer in de wei tot rust komen.

Ik vertelde Bles wat mij overkomen was.
''Ik moet je wat vragen Bles, want gisteravond had ik mijn schoen maat 46 bij de kachel geplaatst in de hoop en cadeau te krijgen, want ik krijg nooit een cadeau. Vroeg naar bed ging ik en was erg in de stress. Daarom kon ik de slaap niet vatten. Toen ik nog een kind was kreeg ik ook nooit wat in mijn schoen, ja een schuimpje. Ik had toevallig gezien, dat mijn moeder een zak schuimpjes bij Jamin had gekocht, maar moeder bleef bij hoog en laag beweren, dat Zwarte Piet dat snoep door de schoorsteen had gegooid en als ik het niet wil geloven kon ik een klap voor mijn smoel krijgen.''

Bles begon te hinniken en zei:
''Wat een rot streek.''
Moet je horen Bles, ik lag maar te luisteren en ja hoor, het was drie uur, toen ik een paard hoorde hinniken. Het geluid kwam vanaf mijn dak. Ik mijn nest uit en ging voor de kachel zitten. Toen hoorde ik Piet zeggen, moet die Niesse ook een cadeau hebben of zal ik een lange dunne drol door de schoorsteen naar hem toesturen. Sinterklaas zei toen:
''Jij niet doen Piet, ik wil het doen, want ik moet toch al nodig na die hachee.''

''Bles je wilt het niet geloven, maar ik hoorde duidelijk, dat hij van zijn paard afsprong en even later gleed er een lange dunne drol in mijn schoen en spatte uiteen precies in mijn gezicht. Ik leek zwarte Piet wel. Totaal verbouwereerd was ik en dat moest ik nog meemaken in mijn 82ste levensjaar.''
'' Dat ben ik niet geweest Kees. Toevallig zag ik gisteren een Heineken knol verderop in de wei lopen. Die zal het wel geweest zijn. Ik weet wel de oorzaak van die drol. Dat boek waar alle stoute mensen in staan mochten ze al vast lenen en ik weet van vorig jaar, dat jij er ook in staat, omdat jij stomme verhalen schrijft.

Dit jaar zal ik proberen je te matsen en Sinterklaas vragen of hij je dit jaar een echt cadeau geeft. Wat wil je hebben makker?''
''Als het kan graag een tablet, Bles.''
''Nou, misschien lukt het. De Sint en Piet mogen mij graag en als ze toch weigeren en weer een drol door de schoorsteen kakken, dan neem ik wraak en spring ik van het dak af. Het schompes voor ze.''

''Bles, je hebt me weer helemaal opgebeurd. Kom je vannacht weer in ons dorp?''
''Neen, vanavond moet ik weer oefenen, maar nu op de Amsterdamse daken. Mijn enige hoop is, dat het weer gaat stormen, want dan gaat het niet door en kan ik heerlijk met de hengst van boer Jansen de nacht doorbrengen. Ik ga weer rennen hoor, dag Kees.''
En daar ging Bles weer.

Schrijver: kees niesse, 4 november 2013


Geplaatst in de categorie: sinterklaas

4.0 met 1 stemmen 581



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
5 november 2013
Ook al ben je tegen de negentig, ik hoop dat Bles voor je in de bres springt en dat je alsnog, na zoveel jaren sinterklaas-ellende, eindelijk wel een gepast cadeau in je schoen krijgt. Een fles dropshot of donkere rum. Om die zindelijk-loze Sinterklaasaso te vergeten.
Bless Bles!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)