Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Herinneringen aan mijn wandeltochten in Midden-Brabant (vervolg)/En dan is er altijd nog de Oude Warande......

Als de verkeersaders die leiden naar de diverse, uitgestrekte natuurgebieden van Midden-Brabant zijn dichtgeslibd wegens wegwerkzaamheden of files of als mijn wandelgenote een blessure aan haar been heeft, die haar noopt tot kortere afstanden, kiezen we als uitwijkplaats en toevluchtsoord vaak het Sterrenbos van de Oude Warande, dat ons altijd schijnt te verwelkomen.
Daar zijn lanen, geflankeerd door beuken, die als wachters zich aan weerszijden, beschermend en eendrachtig, als het ware broederlijk of zusterlijk zij aan zij, buigen over het pad in hun midden dat in dit seizoen bezaaid is met herfstbladeren.....
En de hoge dennen zijn als groene juffers in merkwaardige baljurken, zó uitgedost voor het bal van hun leven, of als grote, fantastische droomachtige gestalten, of als vogels met uitwaaierend of elegant neerhangend verenkleed, uit een surrealistische voorstelling geknipt.
Op de grasgroene weiden die als het ware omlijst worden door een regiment van boomstammen en die uitnodigen tot spel en plezier, tot picknick en barbecue, dartelen zwarte, bruine en gevlekte honden die, al dan niet onder het appel van hun baas of bazin, zich hier uit kunnen leven.
En in het midden, in het middelpunt van alle majestueuze, koninklijke lanen bevindt zich de cirkel van een weide waarop zij alle uitkomen en waarheen ook onze voetstappen ons telkens weer schijnen te moeten voeren....
Ook de Oude Warande blijft altijd verrassend en spannend en maakt op ons nooit een vervelende, saaie of overbekende indruk.....

Schrijver: I. Broeckx, 4 maart 2014


Geplaatst in de categorie: natuur

2.0 met 1 stemmen 92



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
5 maart 2014
Weet je dat je eigenlijks prozagedichten schrijft!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)