Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Vakantie in Griekenland

Tijdens een vakantie in Athene kwam ik op een terras in gesprek met een dame van middelbare leeftijd over de architectuur van Griekenland.
Met een zwoele stem vroeg ze of ik wist wat architectuur betekende. Ik raakte in de war hoe ze mij zo liefdevol aankeek en tot mijn grote verwondering mijn hand pakte. Is dat hier de gewoonte, dacht ik. Verbouwereerd als ik was, zei ik:
''Volgens mij heeft dat te maken met bouwkunst, mevrouw.''

''Goed zo jongeman. Wat heb je voor een opleiding gehad in Holland'', vroeg ze. Ik dacht na en wist niet zo gauw te antwoorden. Ik zeg haar de waarheid en doe mij niet voor of ik een hoge opleiding heb gehad.
''Mevrouw, ik ben opgegroeid in de arbeidersklasse en moest van mijn ouders na de lagere school bij een baas gaan werken, want ik moest geld opbrengen. Toch wilde ik mij meer ontwikkelen en ben van alles gaan lezen. Ik weet toevallig, dat Griekenland veel met architectuur te maken heeft. Daarom ben ik hier met vakantie om er meer te weet over te komen.''

''Goed zo jongeman, dat mag ik graag horen van buitenlanders. Onthoud dat het woord architectuur komt van het Griekse archi-tekton, dat bouwmeester betekent. Waarom bouwen mensen een huis?''
Ik zei:
''Dat is toch logisch mevrouw, je wilt je toch beschermen tegen je omgeving, want in je huis voel je je toch het veiligst.''

Zij:
''Was dat maar waar, stel dat je getrouwd bent met een man die gewelddadig blijkt te zijn, voel jij je dan veilig in je eigen huis? Dus de bescherming van je eigen huis is maar betrekkelijk. In een ander huis voel je je misschien wel veilig, bijvoorbeeld bij een vriend of familie, maar je huis beschermt je wel tegen de natuur, zoals regen, sneeuw en koude.''

''Snap ik mevrouw, maar welke functie heeft de architectuur nog meer?''
''Zal ik je zeggen. Architectuur kent verschillende stijlen. Volkeren willen graag iets van zichzelf laten zien. Toen in de grijze oudheid in het Midden-Oosten al steden waren gebouwd kreeg men ook de behoefte paleizen en bouwwerken te bouwen om er de godsdienst in uit te oefenen. Zo werd in Babylon de Toren van Babel gebouwd. In Egypte werden ver voor de geboorte van Christus al de eerste piramiden gebouwd, daar werden de farao's begraven. De grootste piramide was bestemd voor de farao Cheops, dichtbij Caïro.

Daar was al een hoogontwikkelde beschaving, terwijl onze verre voorouders nog in holen woonden. De beschaving breidde zich uit naar Europa. Zo werd op de Acropolis voor de Atheners een tempel Parthenon gebouwd, gewijd aan de godin Athene. Deze tempel heeft heel veel zuilen. Deze Griekse stijl verspreidde zich ook in de wijde omgeving. Er kwamen nieuwe steden met markten, bibliotheken, badhuizen en theaters.

De meest volmaakte theater dat door de Grieken is gebouwd heet Epidaurus. Het werd gebouwd in de derde eeuw voor Christus tegen een berghelling met toeschouwers rijen in de vorm van een halve cirkel. Wat ik vertel is erg summier, maar als je er meer van wilt weten zeg je het maar, dan zie ik je morgen weer hier op het terras. Ik kan je er nog veel over vertellen.''
Wat was ik blij deze dame ontmoet te hebben.

Schrijver: kees niesse, 12 mei 2014


Geplaatst in de categorie: geschiedenis

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 1.346



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
12 mei 2014
Ineens verbreed je je horizon met een trip naar Griekenland. Is even wennen, maar die Griekse schoonheid met architectonische universiteitsgraad maakt me erg nieuwsgierig. Ik neem aan dat je het vervolg ons niet onthoudt. Vertel, Kees, hoe mooi is ze? Is ze voor je uit de lange jurk gegaan? Heeft ze je ook de geschiedenis van haar passievolle lichaam geschonken?...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)