Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Wijsheid

”Wijze man onder een bananenboom van de apen ik zoek bij u de wijsheid.
Mag dat van u?”
”Natuurlijk mag dat niet mijn jongen!
Jij bent immers een lelijke aftandse aap en ik ben je lieve en snoezelige doodskopaapje die je hebt gevonden bij de verrottende en stinkende bananenboom.
Lelijke jongen stel nu discreet uw vragen. Niet te snel want ik heb een priegelende dikke vette bloedzuigende luis in mijn oor”.
"Au wat doet dat zeer zeg."
"Zeg jongen kun je een dikke pleister om mijn gewonde teen doen?"
"Ja hoor!"
"Wijze man vindt u dat atletiek beoefenen gezond is voor de ziel?”
”Nu mijn jongen een halve bal is geen bal,een hele bal is een sportbal en anderhalve bal is een sprookjesbal”
“|Oh wijze man onder de bananenboom is het goed dat mensen kletsen?
Ik klets namelijk heel veel over oude nare vrouwtjes met een dikke spin op hun neus.
Is dat moreel gezien goed?"
"nee ,mijn jongen je moet dienstbaar zijn voor het leger en voor de uitzending van de kroon. Jij moet een harde vent worden.
Mars lopen, duiken in ijskoud mater met je hoogmoedige neus dichtgeknepen met een wasknijper. Ik lust geen mietjes !U dient mij niet te serieus te nemen.
Pak een brandende pook en brand een gat in uw tong zodat u het roddelen meteen wordt afgeleerd”
"Ik hoor geheime poezetaal en ik hoor de beraadslagingen van de dieven.
Ik hoor zeeslakken op zout lopen. Ik wil graag zo wijs wezen als u. Ik ben een aapje wijze man, en u bent de grote aap!" Ik ben de woelige baren van de zee maar u, geloof ik vast en zeker bent de zeevondst op het strand.
De schelpjes en de krabbetjes. "Mijn jongen met mijn krabbescharen zou ik je wel een steek willen geven in je neus."
"Houd op mijn kind,jij bent een armoedige vent want je loopt in washandjes!"
"Ja ik heb mijn voeten in washandjes,daarom vinden ze mij een armoedige vent.
Maar een, ja juist zo een armoedige vent nadert de rijke wijze man om te kunnen ontvangen pareltjes van wijsheid."
"Jij mijn jongen, je bent een armoedige vent met je beide arme zoete voeten in washandjes." "Ach wijze man ik betoon mijn armoede.
"Ja wie de Wijsheid nadert betoont de armoede ,de innerlijke armoede aan de Wijsheid”
”Ach wijze man ik ben een vragende ziel.
Ik ben maar een vragend smeekwoord. Ik ben een vragende ziel.
Gelooft u wijze man in God?”
”God is een onopgelost raadsel, en toch is Hij Nabij en reeel.
Maar ik ben een atheist.
Jammer van mij, ach ik zit te wachten op God.
Te wachten op God, ach wat een lijden is dat niet! Kijk God is als een olifant betast door blinden. De een voelt alleen maar een slurf en denkt dat die slurf God is,de ander voelt zijn voetkussen en voelt dat de voetkussen van God God zelf is en weer ander streelt een groot oog van de olifant en denkt dat dat oog God is.
Ach wijsheid is begrijpen dat je het, ach hoe nou te zeggen tegen jou,dat je het ,mmmm, uh, en nog eens uh het Al niet kunt bevatten als een eeuwig beperkt blijvend schepsel. Kijk Wijsheid is liefhebben omdat iets anders dan liefhebben de ziel ongelukkig maakt. De ziel leeft alleen van twee soorten brandstof. De ware brandstof voor de ziel is Liefde,de andere brandstof voor de ziel waardoor de ziel ook van gaat leven is de haat. Alleen haat is een boosaardig gevoel en vernietigt en liefde is zachtmoedig en dienend en zalig voor iedereen. Maar een andere derde soort brandstof voor de ziel is er niet, bestaat niet en als ze al bestaat is het psychische ziekte en psychische krankzinnigheid. Dus kies maar voor het snoepje mijn jongen met je beide voeten in washandjes!’’

ELKE ZIEL WIL GENIETEN ONGEACHT IN WELKE STAAT DE ZIEL HAAR BEVINDT, MAAR ALLEEN VAN DE ONTVANGENDE LIEFDE KUN JE GENIETEN,EN DIE ONTVANGENDE LIEFDE IS WEDERLIEFDE DIE JE ZOMAAR KRIJGT.
Ik, je oude wijze man ben een groot puzzelboek van je lieve zusje.Van jumbo de puzzelfabrikant.”
”Wijze man in mijn droom zag ik mijzelf en mijn broer achter een passagiersboot aanzwemmen tussen de vissen de Noordzee over. Wij hadden niet goed klok gelezen en waren te laat voor de afmerende boot”
De wijze man glimlachte daarop en zei: ‘’Laat de droom u als droom tot je komen als in een spons.’’
De wijze man vervolgde zijn betoog.
”Nee, ik geloof in een bal gehakt met pindasaus met veel sambal daarop gesmeerd want ik dien mijn zinnen en mijn maag,ha,ha. Ik geloof in dwergjes achter de kermisautomaten die uit Zwitserland komen.
Ik geloof dat er poppen rondlopen in het heelal.
Ik geloof dat er in het universum planeten zijn van diamant doorschijnend als water."
"Maar wijze man gelooft u ook dat er synthetische kraaltjes rond zweven in het heelal?"
"Nee maar ik heb wel groene schoenen voor u uit karton die je voeten nodig hebben want in washandjes lopen kan echt niet. Wat zullen de mensen wel denken. Wring je voeten maar in die nare en nauwe schoenen!"

Schrijver: cornil, 1 augustus 2014


Geplaatst in de categorie: liefde

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 99



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)