Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Arme bange kindjes

Veel mensen zijn eenzaam. Ik zou het erg vinden als je niemand hebt om mee te praten of om leuke dingen samen te doen. Maar je kan gehandicapt zijn en dan is er van ware liefde sprake als een pracht mens is die je blijft verzorgen. Hulde voor het personeel in een verpleeghuis. Zij moeten met weinigen veel patiënten verzorgen en waardering voor de regering heb ik allerminst, ze geven liever geld aan het buitenland dan aan de zorg voor de zieken.

Mijn buurman ook, die zijn vrouw heeft verloren door een ernstige ziekte. Mijn vrouw en ik proberen hem te troosten met een praatje en uit te nodigen een kopje koffie te komen drinken. Dan praat hij over zijn lieve vrouw, die twee jaar lang gevochten heeft tegen K. Ik zie dan de tranen op zijn wangen. Hij is nu vrijwilligers werk gaan doen in de kerk en heeft daar veel steun aan. Hij zei:
''Maar als ik weer thuis ben is de eenzaamheid er weer. Het is dan zo erg stil in huis.''

Ik denk, dat veel mensen eenzaam zijn in onze maatschappij. Vroeger in het dorp waar ik woonde waren de buren lief voor elkaar en hielpen ze als er moeilijkheden waren. Dat zie ik niet meer, je mag blij zijn als ze je groeten. In de bus en trein is een praatje maken bijna onmogelijk. Velen zitten te turen op hun mobieltje. Het is een schande, dat de televisie zoveel misdaadfilms uitzendt en porno. Dat vergiftigt de jonge hersens van de jeugd.

Bijna had ik het gevoel tranen te hebben toen ik op de televisie zag hoe de komst van Sinterklaas werd verstoord, omdat er zwarte pieten bij waren. Wat had ik een medelijden met de kleine kinderen. Die rekenen op een snoepje en een cadeau, maar moesten weglopen op de arm van mama of papa, omdat de politie betogers op ging pakken, het is toch een schande.

Zwarte Piet is tegenwoordig lief voor de kinderen, maar toen ik een klein ventje was werd je bang gemaakt, omdat hij dreigde met de roe en dat je in de zak werd gestopt om naar Spanje te worden gebracht om gemalen te worden tot pepernoten. Ik geloofde heilig in zwarte Piet, omdat hij zwart was geworden, want hij moest van Sinterklaas door de schoorsteen kruipen om de wortel te halen, die mijn moeder in mijn schoen had gedaan bij de kachel, want het paard op het dak had trek. Je wist niet eens wat racisme was en ik weet het nog niet. Alle mensen op de wereld zijn gelijk voor mij.

Schrijver: kees niesse, 18 november 2014


Geplaatst in de categorie: kinderen

4.2 met 4 stemmen 117



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
18 november 2014
Bravo, Kees, een verhaal naar mijn hart. Terecht beweer je dat eenzaamheid volksziekte nummer één is en dat de huidige cultuur daar flink schuldig aan is. De mensen vertrouwen elkaar niet meer en dat zorgt voor al die argwanende tegenpolen. De communicatietechniek is een schijnbare vooruitgang, want de mensen durven elkaar niet meer rechtstreeks in de ogen te kijken, terwijl dat nu juist vele malen heilzamer is. Ze smoren de spontane liefde. Zwarte pieten zijn niet het probleem, maar de muggezifterige, miereneukende raddraaiers, die er zwarte pieten van maken. Bovendien is hun protest erger dan hun zogenaamde nobele streven, daar ze vele onschuldige, oerlieve kinderen duperen. Je laatste zin beaam ik graag en ook ik snap die bezeten, overdreven, hysterische, dualistische, vijandige ophef niet! Fijn hoe jij je eenzame buurman troost, Kees, want daar gaat het maar om, zoals Paulus zei, het belangrijkste is de daadwerkelijke liefdesuiting! Overigens, ik ben wel van mening, dat misdaadfilms en pornofilms ons van veel ellende besparen, maar dat is slechts een klein meningsverschil. Santé, schijnheilige zedenprediker, gezien je oeuvre op deze vakbekwame schrijfsite!...
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
18 november 2014
Email:
gabrielamommersyahoo.com
Zo is dat, Kees, alle mensen zijn gelijk.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)