Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen over kunst

POPPENHOEK

Mevrouw Werkman was druk in haar woonkamer bezig. Met zorg poetste ze de theekopjes en schotels schoon.
"Wat is dat toch een prachtig schilderij boven mijn buffet," prevelde ze. "Ja, een meesterlijke uitvoering. Mijn overgrootvader Werkman heeft dat geschilderd. Hij was dan ook een kundig leider van de Dada, die ik zo bewonder."
"Dat schilderij is inderdaad een mooi werk," dacht de kever, die bij het open raam zat. "Net een mooie tuin om in te wonen. De woorden van die werkende vrouw klinken ook zo mooi."
Het volgende ogenblik vloog de kever door de kamer heen en weer. Daarbij snorde hij ritmisch: "Dada, Werkman, Dada, Werkman, zzz, zzz!"
"Weg, smerig beest!" schreeuwde mevrouw Werkman, terwijl ze wild met haar poetsdoek zwaaide. Angstig vloog de kever naar buiten, ging heel ver weg, langs huizen, over drukke straten. Tenslotte daalde hij bij een gevel met grote ramen. Eén klein ruitje stond open. Gauw daardoor naar binnen! Bovenop een groot gordijn streek de kever neer, en viel meteen in slaap. Net op tijd, want het ruitje werd gesloten.
Pas laat in de volgend morgen ontwaakte het diertje. Joelende kinderstemmen klonken in de kleuterklas.
"Wat is het gezellig in ons poppenhoekje," zei een klein meisje "Dada kindje, word eens wakker," riep ze luid, terwijl ze een pop uit het bedje tilde.
"Ja, kom maar lekker eten," zei een ander meisje, dat bij het mini-fornuis stond.
"Zo, hier klinkt ook al Dada," peinsde de kever.
Er kwam een jongetje met zijn tekening aangelopen, en plakte deze aan het kastje van de poppenkleren.
"Oh, wat lijkt dat op het Werkmanschilderij in de huiskamer," dacht de kever.
Niettemin vond het insect deze omgeving benauwend. Gauw vloog hij het lokaal uit, naar buiten.
"Daag, daag, kevertje!" riep de juffrouw hem nog na.
"Wat een eer, ik word met Dada gegroet," zoemde de kever voldaan. "Nu ga ik een mooie woontuin zoeken. Daar zal ik heel wat te vertellen hebben. Alles wat in die tuin heen en weer vliegt en rond kruipt, zal van Dada te horen krijgen. Deze schone kunst wordt gemaakt door kundige kindervingers. Bedaagde mensen mogen ervan genieten en er eindeloos over nadenken."

Schrijver: Han Messie, 14 april 2015


Geplaatst in de categorie: kunst

2.0 met 1 stemmen 811



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)