Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Eenzaamheid

Ik zat in de bus naar Assen. Het was stil in de bus, hoogstens tien passagiers. Buiten was het zacht winterweer. Bij een halte stapte een man in. Ik schatte hem in de zestig. Hij droeg een korte leren kas en droeg een pet. Kon wel een boer zijn. Hij ging naast mij zitten. Hij keek mij aan en zei:
''Goedemorgen mijnheer, troosteloos weer hé. Al dagen geen zon gezien.''

Ik antwoordde:
''Dat klopt mijnheer, maar u moet maar denken over een paar dagen gaan de dagen weer lengen, elke dag een beetje meer licht erbij en de zon komt heus wel weer tevoorschijn.''
''Eerst nog het kersteest mijnheer. Nare dagen vind ik het. Mijn vrouw is vorig jaar overleden en ik zit alleen. Kinderen heb ik niet. Ik vind het leven niks meer aan. Misschien ga ik maar weer naar de kerk, dan hoop ik bekenden te ontmoeten en een praatje te maken'', zei hij.

Toen stelde hij een vraag, die ik niet verwacht had.
''Gelooft u in de kerstdagen. Ik zie het alleen maar als eetdagen. Je moet de mensen zien slepen met al het voedsel uit de supermarkten. Het kan niet op. Ik geloof niet in die flauwekul. God bestaat niet. Jezus heeft misschien wel bestaan, maar die is gewoon geboren uit Maria en is geen zoon van God. Dat gaat er bij mij niet in. Als God liefde is, zoals ze in kerk prediken, waarom laat hij dan slechte dingen toe?''

Ik antwoordde hem:
''Volgens mij is God diep gekwetst door de slechte daden van een deel van de mensheid. God is niet de oorzaak. God ziet heus wel wat er allemaal gebeurt op deze planeet, maar Hij is volgens mij nog niet klaar met de schepping. Hij wil gerechtigheid en zal een einde maken aan het onrecht op deze wereld, maar eerst moet de duivel vernietigd worden, want dan zal de aarde een paradijs zijn. We kunnen er nu al mee beginnen mijnheer, door elkaar lief te hebben.''
Toen zei de man:
''U brengt het aardig, maar ik geloof daar niet in. Ik heb Joodse vrienden gehad. Ze zijn allemaal vermoord in de tweede wereldoorlog door de nazi's. Zes miljoen joden zijn omgebracht. God had dat moeten voorkomen, hij is toch almachtig, zeggen ze.''

IK zei:
''Hij is inderdaad volgens de bijbel almachtig mijnheer, maar Hij heeft ook nog te maken met de boze krachten. Ik zie het zo, God heeft in het begin de hemel en aarde geschapen en later ook de mens. Onder Gods leiding moest het geschapene door de mens tot ontwikkeling komen. Hij gaf de mens een eigen verantwoordelijkheid en toen is het fout gegaan. God ziet heus wel wat voor kwaad door een deel van de mensheid wordt aangericht. Hij zal zich vreselijk gekwetst voelen, want dat was helemaal niet zijn bedoeling. Hij ziet hoe de mens de natuur vernietigd, verwoest en vervuild en hoe ze elkaar uitmoorden.

We zien nu al de gevolgen van de verwoesting. Door al die uitlaatgassen van de fabrieken en voertuigen warmt de aarde op met het gevolg, dat het ijs op de polen gaat smelten, waardoor de zeespiegel gaat stijgen met alle gevolgen van dien. Het leefmilieu wordt vergiftigd. Zelfs nu zijn de regeringen van verschillende landen het niet met elkaar eens. Het is nooit de bedoeling van God geweest om de aarde te vernietigen, maar juist om het te herscheppen en liefde aan de mensen te geven en ook dat de mensheid zijn tien geboden naleven. De aarde moet ook beschikbaar blijven voor de volgende generaties. Helaas worden zijn geboden gesaboteerd door een groot deel van de mensheid.''

''De volgende halte moet ik eruit'', zei de man.
Hij stond alvast op van zijn zitplaats en gaf mij een hand en zei:
''Ik wens u een fijn kerstfeest.''
Hij was al de bus uit toen ik eraan dacht, dat ik eigenlijk die man had moeten uitnodigen om op de tweede Kerstdag bij mij te komen eten, maar dan zou hij genoegen moeten nemen met stamppot van andijvie met spekkies, want ik doe niet mee aan die vreetpraktijken en ik heb er ook het geld niet voor. Veel mensen zijn al te dik, terwijl elders op de wereld nog honger geleden wordt. Omdat er op de wereld veel armoede en honger heerst en er een grote groep bestaat die vreselijk rijk zijn, veroorzaakt door het wanbeheer van de regeringen die het kapitaal steunen, zullen er altijd samenlevingen elkaar te lijf gaan, maar daar is God niet verantwoordelijk voor en ik geloof in de terugkomst van Jezus Christus op aarde en dan zal het een feest zijn. Oorlog en armoede zullen verdwijnen. De mensen zullen weer gelukkig zijn en daar kunnen we nu al mee beginnen. Wees aardig en help elkaar. Fijn kerstfeest.

Schrijver: kees niesse, 26 december 2015


Geplaatst in de categorie: kerstmis

4.3 met 3 stemmen 276



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)