Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Van de drank af zijn is verschrikkelijk

Met onrustgevoelens zat ik veertien dagen geleden tegenover mijn huisarts. De dokter onderzocht me en zei:
''Het is je eigen schuld, Niesse. Hoeveel borrels drink je?''
''Voor het warm eten krijg ik van kenau Alie één borrel en na het journaal nog een kopje thee en om tien uur naar boven. Eerst geef ze mij nog een lepel levertraan en dan onder de wol. Alie woont zolang bij mij totdat onze woningen klaar zijn in het dorp.''

''Logisch dat je je zo beroerd voelt, daarom adviseer ik je, drink elke dag vijf borrels en rook een paar sigaren. Je zult versteld staan hoe snel je weer opknapt. Je bent 85 hé, doe je nog aan seks?''
''Niet meer dokter, Alie is lesbisch. Toen ik het een keer bij haar probeerde, duwde ze mij het bed uit. Mijn linker elleboog doet nog zeer.''
''Wat ben jij een gezochte, Niesse.''
''Dokter, ik heb nog wat meegemaakt en dat heeft mij erg bang gemaakt.''
''Vertel.''

''Toen ik gisteravond de donkere hal in liep zag ik iemand de trap opgaan. Ik dacht nog, dat Alie boven naar de wc ging, maar toen ik in de huiskamer kwam zag ik haar in de keuken bezig met het eten klaarmaken. Wie was het dan op de trap? Voor alle zekerheid ging ik boven kijken, keek onder het bed en in de kasten, maar trof niemand aan. Wat is er met mij aan de hand, dokter?''
''Ik denk, dat je te weinig alcohol in je lichaam hebt, één borrel per dag is toch veel te weinig.''
''Dat dacht ik ook dokter, daarom dronk ik van de borrel die klaar stond op het tafeltje voor het raam, dat mij helpt wanneer ik schrikachtig ben. Ik had haar niets verteld over die schim op de trap. Kennelijk merkte ze iets aan mij, want onder het eten keek ze mij met een bezorgde blik aan, en ze zei:
''Wat is er met jou aan de hand, je ziet zo bleek en je kijkt loens.''

Toen vertelde ik haar wat ik op de trap had gezien. Ze antwoordde:
''Je leest te veel boeken, Kees. Je droomt ook veel in je slaap en ik hoor je vaak schreeuwen, dan heb je het over mij toen ik nog wulps was en nog veel meer gekke dingen. Je moet je laten onderzoeken door een psychiater. Toen gebeurde het dokter. Midden in de nacht werd ik wakker van een tikje op mijn wang. Ik schrok natuurlijk weer en nog erger toen ik een grote zwarte hond naast me op de stoel zag zitten. Ik kon het duidelijk zien, want het was volle maan en Alie had de gordijnen open gelaten.

Zij lag rustig te knorren, ze heeft nergens last van. Ik bestierf het, een hond naast me, die mij wel met trouwe hondenogen aankeek en zijn mooie hoofd iets schuin hield. Een grote tong kwam uit zijn bek en hij likte me. Van angst liet ik een keiharde wind en Alie werd er wakker van en riep: Laat dat, schoft. Gelukkig sliep ze weer in en de hond begon te praten en zei:
''Kees maak je niet druk, ik ben je broer Jozef. Een engel uit de hemel heeft mij naar je gestuurd. Je bent ver voor de geboorte van Jezus Christus geboren en door reïncarnatie steeds in een andere gedaante terug gekomen. Dat komt omdat God jou het eeuwige leven heeft gegeven. Vreemd hé, dat je naast je broer zit. Bij God kan alles.

Moet je horen, jij hebt geleefd in de tijd van Epicurus, een Griekse filosoof tussen 341-271 voor Christus. Hij verkondigde jou, dat geluk het hoogte goed is, maar niet bedoeld als genotzoeker, die alleen maar naar lust streeft. Hij bedoelde lust van geestelijke aard. Ze hebben je gevolgd vanuit de hemel en vastgesteld, dat je te veel eet en dat genot levert maagpijn op en pas op voor wulpse Alie die vaak bij je op visite is in je dromen. Kappen daarmee, Kees. Je moet sober leven, dus water en brood en fruit is gezonder voor jou. Een goede eigenschap van je is, dat je niet streeft naar bekendheid en rijkdom. Dat geeft alleen maar onrust. Een andere vraag Kees, heb je nog chocolade en karnemelk in huis, dat is heel gezond en wees niet zo schoon in huis, daar word je maar ziek van, een beetje smerig zijn is gezond.''

De dokter had aandachtig geluisterd en was er nu van overtuigd, dat ik te weinig alcohol tot mij nam.
''Ik neem dat graag van u aan dokter, maar op uw advies had ik in de slijterij van Rooie Dirk een paar flessen whisky gekocht en verborgen in huis, maar toen ik de flessen vond waren ze leeg. Alie heeft ze natuurlijk in de wc leeg laten lopen. Ik ben er nu verschrikkelijk aan toe.''
''Ik zal je matsen Niesse, je bent niet verzekerd hé? Betaal mij maar geen visite, koop voor dat geld jenever en neem om te beginnen elke dag drie borrels. Je zult weer spoedig de ouwe zijn, mijn beste.''
''Dokter, hoe kan ik U bedanken?

Schrijver: kees niesse, 1 mei 2016


Geplaatst in de categorie: ziekte

4.0 met 1 stemmen 101



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Kees Niesse
Datum:
13 mei 2016
Helaas moet ik je teleurstellen, want ik mag helemaal geen alcohol gebruiken. Ik kom net uit het ziekenhuis met long -en hartproblemen en een ernstig tekort aan zuurstof. Ik ben 84. Mijn verhaal is derhalve fictie, geachte Joanan.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
1 mei 2016
'De drank is van de duivel!', zei Gerard Reve als oude man en na een leven vol drankgelagen, die hij gebruikte om zijn schone oeuvre te schrijven. Hij zei het waarschijnlijk weer schertsend bedoeld. Bij hem wist je het nooit. Bij jou weten we het wel, jij hebt echt je dagelijkse portie sterke drank nodig om fit en vrolijk te zijn. Je dokter spreekt uit ervaring, dus bedank hem maar met een fles jenever. Trouwens, die sacherijnige lesbo Alie moet zo snel mogelijk je huis uit, want wat ze je met die flessen whisky heeft geflikt, jaagt je alleen maar op ongewenste kosten.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)