Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

VINKHUIZEN

Deze bloeiende buurt van Groningen ontvangt heel wat levenskracht van kundige nijverheid, die door fabrieken vol stuwende onderneming geleid wordt.
Levendige straten stralen lustig en moedig met hun nieuwe woningen.
De winkels en warenhuizen staan als jonge trotse vorsten der handel zelfbewust en eigengereid naast die welbekende markt zonder tijd, waar kleine geldbedragen eenvoudig en blij blijven rollen bij oud vertier en allang bekend vertoon.

Dit welkome oord in de mooie stad heeft een verleden, dat heden nog altijd speelse vragen oproept.
Vond men hier lang geleden turf in een moerasgebied? Viel deze brandstof zo tegen dat er niet verder naar gezocht werd?
Er wordt ook verondersteld dat hier eens geweldig veel vinken nestelden. Aan de rand van de toen veel kleinere stad klonk het luide koor van deze vogels. Eigen woongebied en broedplaats werd met doordringende zang bekend gemaakt en streng verdedigd. Ook de hartstochtelijke vogelliefde kende zowel strijdvaardige klanken als erotische wijs.

Schrijver: Han Messie, 14 april 2017


Geplaatst in de categorie: woonoord

4.0 met 2 stemmen 1.102



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)