Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Ze was niet in verwachting

De telefoon rinkelde in de gang. Het bejaarde echtpaar Wout en Coba keken elkaar aan, met een blik wie gaat naar de telefoon?
''Ik ga wel, jij bent er toch te beroerd voor'', zei ze.
Ze nam de hoorn van het toestel en kreeg Chantal aan de lijn.
''Hé meid wat leuk dat je belt, er is toch niks naars gebeurd?''
''Neen oma, alles is goed hier, met vader en moeder ook en hoe is het bij jullie?''
''Z'n gangetje, je opa heeft zich bekeerd en gaat naar de kerk, het is niet te geloven hoe veranderd hij is.''
Een luid gelach van Chantal, en ze zei:
''Het is toch niet waar, hé. Ik kan het van hem gewoon niet voorstellen en u weet wel waarom.''

''Ik weet wat je bedoelt schat, maar ik begrijp het ook niet en onze buurvrouw Carla nog minder. Je weet, dat ze verkikkerd op hem was en hij op haar, maar het is over en ik erger mij kapot, dat hij de hele dag in de bijbel zit te lezen.''
''Maar oma hoe is het zover gekomen, hij zat altijd op het geloof af te geven.''
''Zal ik je vertellen, verderop in de straat woont Wim, die bijbel les geeft en had hem gevraagd of hij ook een keer wilde komen om een les bij te wonen en dat heeft hij gedaan.

Hij kreeg zelfs een bijbel van Wim en zit daar nu vaak in te lezen, ik word er krankjorum van. Geen gezelligheid meer aan met hem, vroeger werd hij wel eens door een agent thuis gebracht, omdat hij dronken was en dronk de agent ook nog een borreltje mee, maar nu zit hij zedig voor zich uit te kijken, verschrikkelijk gewoon.''
''Ja oma, u zit er mee, maar ik heb een vraag. Mag ik een nachtje bij u slapen, want ik moet morgen examen doen in Groningen, dan hoef ik niet zo lang in die trein te zitten.''

''Natuurlijk schat, hoe laat kom je straks.''
''Tegen twee uur word ik met de auto van mijn leraar gebracht.''
''We kijken naar je uit lieverd, tot straks, hé.''
''Dag lieve oma.''
Coba ging weer de kamer in, en zei:
''Je krijgt vanmiddag visite, Chantal blijft hier een nacht over, ze moet morgen examen doen in Groningen.''

''Leuk, doe mij een lol darling, klets niet zo over mij, dat ik gelovig ben, dat gaat de familie niks aan, de ladelichters. Mijn broek zakt af van dat schorem.''
''Nu je christelijk bent moet je verzoenend zijn ouwe, en niet meer schelden.''
''Je hebt gelijk, maar mijn geloof is nog in ontwikkeling.''
Ze schudde haar hoofd en dacht, dat ik dat nog moet meemaken op mijn oude dag.

De oudjes zaten achter de geraniums te loeren wanneer Chantal kwam.
Er stopte een zwarte Mercedes voor de deur en een vrij lange blonde meid stapte uit, gevolgd door een man van middelbare leeftijd met een zwarte baard en snor.
''Het is toch niet te hopen, dat die baardaap haar vriend is, die kerel is veel ouder dan Chantal'', zei hij.''
''Moet je verdomme nou eens kijken ouwe, die kerel staat haar te zoenen en te omhelzen, dat is niet normaal. Zo ben ik nog nooit gezoend en zeker niet door jou.''
''Je eigen schuld, moet je maar niet zo bazig tegen mij zijn, ik lijk je slaaf wel. Doe de deur nou maar open, ze komt er aan.''

Zij liep de gang in en opende de deur en verwelkomde Chantal met een omhelzing en een zoentje. Hij was ook gekomen en dacht wat is die meid mooi geworden, volslank en lang blond krullend haar. Hij voelde zich erg klein naast haar, maar Chantal bukte zich en kuste haar opa hartstochtelijk. Spoedig zaten ze in de huiskamer en dronken koffie met een moorkop. Het werd een leuk gesprek, maar oma was natuurlijk weer erg nieuwsgierig en vroeg:
''Was dat je vriend, die jou kuste?''
''Ja tante, een heel lieve man en pas gescheiden. Hij is mijn leraar in normen en waarden en we zijn verliefd op elkaar geworden, hij heet Hannes.''
''Heeft hij kinderen?'', vroeg oma.

''Ja, een tweeling van ongeveer veertien jaar, het zijn jongens en ze willen bij hun vader blijven. Hij is van zijn vrouw afgegaan, omdat ze het met de melkboer hield.''
Oma werd bleek van ellende toen ze dat allemaal hoorde, maar zei verder maar niks. Het is haar leven, dacht ze. Opa hoorde dat met een glimlach aan en dacht, het zit in de familie, allemaal vreemdgangers.
Opeens voelde Chantal zich niet lekker en vroeg om een aspirientje en een zure bom.
''Wat heb je meid, je ziet zo bleek. Ik zal een paracetamol voor je halen.''
Ze dacht, ze zal toch niet in verwachting zijn van die baardaap.

Chantal kwam zelf met de verklaring, en zei:
''Ja lieve oma en opa, ik ben stout geweest en heb seks gehad met hem in een motel. Hij had een condoom omgedaan, dus ik dacht het is veilig, maar toen hij klaar was zag hij dat het condoom niet meer om zijn geslacht zat. Hij schrok zich wild en begon te gillen. Hij zoeken, lag dat ding gevuld aan het voeteneind. Hij werd helemaal hoteldebotel, omdat ik misschien in verwachting zou raken.''
Oma zag doodsbleek, en zei:
''Ik bel de huisarts en vraag aan hem of hij je wilt onderzoeken of je zwanger bent.''
Ze kon komen. Samen gingen ze naar de huisarts en die stelde vast, dat ze niet zwanger was. De dokter adviseerde haar de pil te gebruiken.
Thuis gekomen vierden ze feest.

Schrijver: kees niesse, 15 oktober 2017


Geplaatst in de categorie: moraal

4.5 met 2 stemmen 81



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)