Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Cabaretspeech voor Peter van der Meer (De Dames)

Toelichting: zie Facebook Peter van der Meer en De Dames een fotoreportage-tentoonstelling van dames uit Amsterdamse Jordaan, maar ook Oud-Zuid tussen de 70 en 104 jaar, 3 maanden in het Centrum voor Beeldende Kunst te Amsterdam met projecten voor jongeren daaromheen, ik mocht als dichter bij de afsluiting een hartenkreet voordragen (zie www.gedichten.nl "De Dames en hun waarheid", maar heb er ook mijn creatie "Prinses Beatrix" aan toegevoegd met de volgende cabaretspeech speciaal geschreven voor de fotograaf en mijn buurman Peter van der Meer en de kinderen.....

Landgenoten,
jongens, meisjes, heren en met name “De dames”

Landgenoten
wat heb ik genoten van deze expositie welke ik telkenmale incognito heb bezocht
en ik dacht "allemachtig, prachtig, krachtig ik word ook al tachtig" maar ik Beatrix bij de gratie Gods, ik hang er niet tussen, tussen de 70 jarigen en de 100 jarigen!

Maar wat raakten mij de foto’s als bij wijze van spreken “Een speer door mijn ziel” mijn koninklijke oranje ziel, geraakt te worden door de invoelbaarheid
zeker als kinderen gaan spreken wat zij zien, wat zij voelen en dat dan te matchen in een dialoog van mens tot mens van oudere tot jongere, traditioneel, niet via ‘fakebook’ maar naturel, traditioneel!

In onze constitutionele monarchie gebet in de parlementaire democratie is het grootste goed vrijheid van meningsuiting, waarbij mijn persoon, mijn familie het vrijuit spreken is afgekocht voor miljoenen eurootjes wat veel goed maakt, maar, maar….maar deze eigenhandig geschreven toespraak is goedgekeurd door zijne excellentie de minister-president en ook het voltallige unanieme kabinet heeft besloten mede op basis van uw uitgekiende gedachte Peter van der Meer, inzake het door u bedachte 4e kruis 'het kruis van saamhorigheid' van onze hoofdstad “De republiek Amsterdam”, u te eren, te huldigen te honoreren met “De speer van invoelbaarheid” ja ja…. “De speer van invoelbaarheid” welke in bovenmatige bij u doel past wat ook uw bedoeling was!

Wat mij Beatrix, anno 1938 "allemachtig, prachtig, krachtig ik wordt ook al 80"
buitenmate heeft geroerd!

Voordat ik u ga slaan Peter van der Meer tot Ridder Speer van invoelbaarheid, mijn bijzondere dank aan: mijn hofdame Stijn, mijn dochter Prinses Giulia, dank aan haar handicap-hulp en toeverlaat Adjudant Els en ‘last but not least’ aan Haas, cadeau-fashionshop uit het tiende straatje de Hazenstraat in de Jordaan, waar ook uw eeuwenoude werkhuis staat!

Peter van der Meer, meer dan hof-fotograaf een hoffelijke maatschappij-fotograaf, komt u naar voren, laat ik u eerst hukken en dan slaan tot ridder van invoelbaarheid waarbij de speer u mag vergezellen op een glansrijke carrière, want wie kan nu nog om:

“Om Peter van der Meer om!”

Wij zingen het Wilhelmus!

Schrijver: Jan Jacob Krediet, 29 januari 2018


Geplaatst in de categorie: fotografie

3.0 met 1 stemmen 1.575



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)