Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

PLAATS VAN VERMAAK

Het is op een zomeravond, even na zessen. De winkels aan het gezellige dorpsplein hebben net hun deuren gesloten.
Op de banken, onder wijde platanen, zitten wat tieners, die hun gsm laten horen. Allerlei wijzen klinken door elkaar heen. Daarbij worden er gesprekken van heel verschillende aard gehouden. Tussen de gevels van de winkels en de woningen rijst een levendige mengeling van klanken op.
Het gezelschap van jongelui wordt spoedig aangevuld met jongere kinderen. Deze zullen wel eens laten zien dat zij óók met hun draagbare telefoontjes over weg kunnen. De wirwar van geluiden op en om het geliefde plein wordt al sterker en sterker.
Op het bankje bij de hoogste boom zit een vrouw modetijdschriften te lezen. Haar driejarig dochtertje en zoontje van twee hurken beiden op de wortels van de boom en wroeten met stokjes in de aarde.
"Zoeken naar een kist vol geld," prevelt zusje.
"Een mooi holletje maken," antwoordt broertje.
De stokjes roeren steeds heftiger. De peuterwangen worden steeds roder.
"Kijk eens!" roept een meisje van ongeveer achttien jaar. "Die twee kindertjes kennen het juiste vermaak. Eenvoudige bezigheid met grote verbeelding vult heel hun wezen met mateloze vreugde."
"Hebben ze eigenlijk niet meer plezier dan wij met onze toestellen?" bedenkt haar vriendin.
Eén en dezelfde gedachte gaat door alle jeugdigen op het plein:
"Later moeten wij onze kleine nazaten uitleggen hoe een stokje en wat grond eindeloos genot kunnen geven."

Schrijver: Han Messie, 26 november 2018


Geplaatst in de categorie: kinderen

4.0 met 1 stemmen 1.466



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)