Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

PARVENU

Norbert, de bedaagde landloper, was gelukkig met zijn zwervend bestaan. In zijn grote rugzak scholen behoorlijk wat erfenissen van vader, moeder, ooms en tantes, allemaal overleden.
"Tja, ik zal dat kapitaaltje toch eens aanspreken," piekerde Norbert.
Zijn gehavende kleren maakten spoedig plaats voor een keurig, deftig pak. En daar ging het door de grote stad, naar dat weelderige bal. Hiervoor waren alleen hooggeplaatste industriemensen uitgenodigd. Maar Norbert wist wel raad.
"Ik ben een oom van de nieuwe directeur van de meubelfabriek," vertelde hij aan de ingang van de feestzaal. "Op het laatste ogenblik heeft mijn neef me nog uitgenodigd voor dit bal."
De verklede landloper zal al gauw aan een tafeltje, en luisterde verrukt naar de klanken van het kleine blaasorkest.
"Mieterse boel hier," zei hij tegen de geparfumeerde juffrouw tegenover hem. En meteen dronk hij zijn glas champagne in twee of drie grote slokken leeg. Van alle kanten verbaasde blikken...
"Platvloers, barbaars, weerzinwekkend heerschap," werd er hier en daar gefluisterd.
Norbert draaide beledigd op zijn stoel heen en weer.
"Nu zullen we eens wat beleven," bromde hij tussen zijn tanden. "Juffie, mee de vloer op!"
Norbert beende naar het tafeltje naast het zijne, pakte een tenger dametje om haar middel. Pats! Norberts wang moest een venijnige klap verdragen. Prompt zweeg de muziek. Drie trompettisten holden op hem af, grepen de man stevig vast.
"Naar buiten, bruut van een vent!" snauwden ze tegen hem. "Hier hoort u niet thuis!"
Verslagen slenterde Norbert door de straten. Die nacht sliep hij in een eenvoudig hotelletje.

Enige jaren later werd overal in het land gesproken over die kundige, grijze landloper.
In vele dorpen trad Norbert op in de zaal voor volkstoneel. Die rauwe bonk speelde voortreffelijk zijn rollen als ruige slootgraver, stoere havenarbeider of wilde dronkaard.
Norbert kende zijn bekwaamheden, maar het zwerversleven gaf hij nooit op. Niemand wist waar hij overnachtte en tijdelijk verblijf hield,

Schrijver: Han Messie, 2 maart 2019


Geplaatst in de categorie: feest

5.0 met 1 stemmen 84



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)