Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

KOEKOEKSWALS

Sonnet:

Bij deze tere, toch besliste wijs,
zit de vogel, schalks of waardig bezongen
door lovende, kunstminnende tongen,
op zijn sterke tak, verlangt naar een reis.

Luid roepend en luchtig gestreept zwartgrijs
zweeft in lange lijnen, wijde wrongen
over boomtoppen, spits, opeengedrongen,
van het bergwoud, zoekt geduldig en wijs.

Het rond vliegende dier geeft steeds vragen
aan wandelaars, die hem willen ontdekken.
Hun wens moet meestal echter vervagen.

Wat mag die klare stemklank verstrekken?
Omringend geheim blijft de mensen plagen,
maar zal spreuken, verhalen opwekken.


Uitleg in proza:

Deze bekende wijs begint met een klank van stellig voornemen, waarbij de koekoek zelfbewust op een dikke tak staat te roepen. Daarna gaat de muziek over in tedere tonen, waarbij de vogel opvliegt, vol lust om rond te zwerven.
Zijn donker gestreept, zwartgrijs lijfje gaat in lange lijnen en wijde, luchtige kringen over de boomtoppen van het dichte woud. Hierbij moeten we vooral aan het Zwarte Woud denken. Het dier zoekt, speurt en ontdekt wat, dankzij zijn geduld en vernuft.
Natuurminnende wandelaars willen deze bekende vogel graag vinden, terwijl ze hem horen roepen. Maar hun wens wordt meestal niet vervuld, want de koekoek bemerkt het minste geluid en vlucht dan om zich goed te verbergen.
De eenvoudige en toch heldere roep van de koekoek heeft in het verleden al zoveel kunstenaars tot dichten, schrijven en componeren aangezet. Hun werken waren meestal erg geliefd. Want de vogel, die 's zomers eigenlijk overal tegenwoordig is, blijft steeds een dier vol geheimen door zijn schuwheid en verborgen leven.
Steeds blijft zijn wezen spreuken, verhalen en liederen vullen om mensen op te wekken.

Schrijver: Han Messie, 4 juli 2019


Geplaatst in de categorie: muziek

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 237



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)