Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen over moraal

SPEL EN GEVOLG

In de grote zaal van de gevangenis zaten drie moordenaars aan een tafel. Jacob, Pedro en Kevin speelden een partijtje ganzenbord.
Alle drie hadden ze achttien jaren in dit gebouw doorgebracht. Over twee maanden zou de vrijheid hen terug roepen. Nog toonden deze kameraden hun driftige aard.
"Pedro, kijk niet naar je dobbelsteentjes, terwijl je aan het schudden bent!" En Jacob gaf zijn maat een flinke kniestoot. Daarbij schoof het speelbord een eindje opzij. Pedro kneep heel hard in Jacobs hand. Kevin liet zijn vuist hard neerkomen op de arm van Pedro.
Na enige ruwe woorden ging het ganzenborden weer rustig verder. Laten de lezers van dit verhaaltje maar zelf bedenken hoe het spel afliep.

's Avonds lagen de drie kameraden ieder weer in hun eigen cel.
Jacob kon niet zo gauw in slaap komen. Hij lag lange tijd vanuit zijn bed naar de vloer te staren.
"Wat schemert daar voor roods?" dacht hij. "Het lijkt wel een bloedvlek. Zou ik bij onze ruzie van vanmiddag toch een wondje gekregen hebben? Hier nog een bloeddruppel verloren?"
Jacob bekeek het van dichterbij.
"O, het is een rood gansje van het spel. Kennelijk heb ik vergeten dat in te pakken."
Jacob draaide dat houten gansje om en om tussen zijn vingers.
"Ja, ooit heb ik gehoord dat rood de kleur van de liefde heet. Liefde... Laat ik dat woord in me doordringen, en er met Pedro en Kevin over praten."
Jacob sliep in; het rode gansje lag onder zijn hoofdkussen.
De komende weken speelden de drie gevangenen hun ganzenbordspel eerlijk met elkaar. Onenigheid werd op vreedzame wijze beslecht.

Jacob, Pedro en Kevin waren weer vrije mannen.
Dikwijls gingen ze met elkaar naar het voetbalstadion en boodschappen doen bij Albert Heijn.
Wanneer mensen probeerden voor te dringen of elkaar met hun ellenbogen duwden, wisten die misdadigers van eens de gejaagde lui liefdevol toe te spreken:
"Wat baat kleinzielige ruzie? Verdraagzaamheid en schappelijkheid overwinnen steeds het kwade.

Schrijver: Han Messie, 12 januari 2020


Geplaatst in de categorie: moraal

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 50



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)