Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Vreemde praktijken in de ijskelder van Kasteel Eijsden

'Als het stadhuis een voormalig Ursulinenklooster is, dan weet je het wel!', zegt Dieudonné de Vrome tegen zijn vriendin Babette Lokkerbol, die enkele dagen bij hem logeert. 'Volgens mij is Eijsden niet de enige plaats, die door de roomsen is gekaapt en ingevuld', zegt Babette, 'de hele provincie Limburg ruikt naar wierook en kaarsvet!' 'En dat vind ik nu juist ze leuk, mijn beste, want dat geeft iedere stap die je zet een gewijde sfeer en een alledaagse zielsdiepte!' 'Wil je na jouw studie theologie aan de Maastricht University nog steeds naar het grootseminarie Rolduc?' 'Dat is wel de bedoeling ja!' 'God, Dieu, wat zie je toch in die roomse poespas?' 'Schat, het is geen goochelkunst, maar geestelijke diepgang, gebaseerd op eeuwenoude rituelen en dogma's, die mij diep in mijn ziel hebben geraakt en blijven raken!' 'Hoe kun je dat nu van tevoren weten? ik spreek je nog wel wanneer je als celibatair door het leven moet gaan!' 'Je hebt als priester continu wat anders te doen, dan met vrouwen bezig te zijn, dat is het geheim van het uithoudingsvermogen!' 'Maak dat de kat wijs, leugenaar, je kunt niet zomaar als een eunuch door het leven gaan, of je moet het klokkenspel daadwerkelijk uitschakelen of je doet het in het geniep!' 'Er zijn libidoverschillen, Babet, en er zijn manieren om de seksuele energieën te sublimeren tot spirituele verlichtingsniveaus!' 'Ja, je weet het allemaal mooi te brengen jij, maar wacht maar als je gillend gek van geilheid wordt!' 'Het is als priester niet verboden om zelf de seksuele spanning handmatig te ontladen, mits je er maar geen gewoonte of obsessie van maakt' 'En wie controleert dat, God?' 'Jezelf natuurlijk!' 'Zie je wel, in het geniep kun je doen wat je wilt, dat is gewoon de onderlinge standaardregel, die al die priesters stilzwijgend met elkaar afspreken!' 'Jij vergeet dat alles om de godsdienst draait, waardoor de seksualiteit maar een miniem bij-aspect is' 'O, dus als je maar hard genoeg met de goddelijke zaken bezig bent, dan ebt de seksualiteit vanzelf meer en meer weg!' 'Dat zeg je aardig!' 'Of zijn de meeste priesters gewoon impotente zielepieten?' 'Ook mogelijk' 'Volgens mij kruipen die gerokte kerels allemaal samen, omdat ze allemaal verborgen homoseksuelen zijn!' 'Dat ben ik toch ook niet!' 'Nee jij, maar jij bent niet echt een doorsnee priester in opleiding te noemen!' 'Kom, we drinken deze wijnfles nog even leeg en dan gaan we naar bed, want ik wil je morgen graag Eijsden laten zien!' 'En loopt die kapelaan Odekerke hier ook nog ergens rond?' 'Alleen in het geheugen van de oudste bewoners, vermoed ik' 'Hoezo? wij hebben die serie toch ook gevolgd?' 'Maar wij woonden hier toen niet! dat is een groot verschil!' 'Volgens mij begin je nu wartaal uit te slaan, maar ik vind alles best!', zegt Babette, terwijl ze demonstratief haar jurk naar beneden laat vallen en Dieudonné zijn ogen uitkijkt. 'Ik zit natuurlijk nog nergens aan vast hé!', zegt hij betekenisvol en even later liggen ze in zijn bed te vrijen. 'Zo, priestertje, even lekker van bil!', plaagt Babette. Hij tolt van de wijn en de liefdesroes en hij heeft enkel ook voor haar op en neer schuddende borstenpaar. Hij durft niet naar onderen te kijken, want dat vindt hij allemaal te dierlijk en te heftig. Bovendien vindt hij zijn mannelijke geslachtsorgaan al te opdringerig en agressief indringend. Hij kan zich daar niet mee identificeren, al ervaart hij nog wel het genot ervan. 'Maar bij die aanblik zou ik wel eens een hartaanval kunnen krijgen!', denkt hij. Dus concentreert hij zich volop op de twee stijve tepels, die als kleine, ronde torens de aardbevingen glansrijk weten te doorstaan. 'Prachtige donjons!', denkt hij.

De volgende ochtend kruipt Babette bovenop hem en weet ze zijn mast opnieuw zover te krijgen, dat er heerlijk gezeild kan worden. Als een ervaren amazone berijdt ze hem. Haar ritmische gekreun windt hem extra op. Deze keer schreeuwt Dieudonné het uit, wanneer hij tot een climax komt en hij durft zelfs even naar haar liefdesgrot te kijken, wanneer zij uit hem floept. 'Ik wil jouw schaamharen graag even kammen!', zegt hij traag en verdoofd. Hij voelt zich lichamelijk én geestelijk zalig geëxplodeerd. Babette staat inmiddels voor het raam van zijn woning op Bat 4 naar de Maas te kijken. 'Zullen we ook een keer met de pont gaan?', vraagt ze, terwijl ze haar robijnrode slip over haar billen wringt. Dieudonné is nog te versuft om antwoord te geven. Na de ochtendmaaltijd met vier gebakken eieren en spek gaan ze eerst naar het Vroenhof, waar ze het bronzen beeld van zes dansende mensen bewonderen. 'Deze reidans heet 'De Cramignon' en is door Vera de Haas gemaakt!', legt Dieudonné graag uit. 'Ik word er compleet vrolijk van en wil mee gaan doen!', zegt Babette, die voor de grap naast de rechterfiguur gaat staan. 'Doe alsof je mee danst, dan maak ik een foto!', roept Dieudonné. Ze bekijkt de foto en ze zegt: 'Gaaf! Kun je die naar mij doorsturen, dan kan ik hem op Facebook zetten!'. 'Komt voor de bakker, schat!', zegt hij en hij trekt haar mee richting de Sint-Christinakerk op het Vroenhof 13. 'Deze kerk is naar de martelares Christina van Bolsena vernoemd, zij leefde in de 4-de eeuw en ze is door een lans gedood!', verhaalt hij met enige trots over zijn kennis. 'Ik vind het zo raar dat de roomsen de martelaren altijd zo ophemelen!', zegt Babette. 'Hoe meer lijden, hoe heiliger, zou je kunnen stellen en ja, dat is ook raar!', beaamt hij. Bij de ingang van het park bij Kasteel Eijsden ziet Dieudonné zijn vriendin Klaasje Weenink, die helemaal gek van hem is. Hij stelt haar aan Babette voor, maar ze geeft haar een slap handje en een boze blik. Alsof ze ruikt dat Babette en Dieudonné intiem met elkaar zijn geweest. 'Klaasje is een zeer goede kunstfotografe!', zegt Dieudonné, 'en we gaan vaak samen op pad!'. 'Klopt!', zegt Klaasje brutaal, 'maar ik mag hem nog steeds niet naakt kieken!'. 'De aanhouder wint!', zegt Babette, 'alleen moet je er wel snel bij zijn, want meneer dreigt priester te worden!'. 'Zoiets had ik al vernomen ja!', zegt Klaasje en ze loopt mokkend een andere kant op. 'Ik ben nogal preuts, lieve Klaasje, niet boos zijn, er zijn zoveel andere mannen, die wel willen!', roept Dieudonné nog. 'Je moet haar niet zo plagen, man, gun haar ook eens een spannende fotosessie anex vrijpartij!', zegt Babette met een ondeugende blik. 'Kijk!', zegt hij, 'hier zie je dat het kasteel uit 1636 stamt en er wonen nog steeds mensen in, een bofkontenfamilie De Liederkerke de Pailhe, vreemde snuiters, als je het mij vraagt, ze pronken wel met hun park, maar hun kasteel laten ze potdicht zitten!'. 'Zullen we er zeven keer omheen lopen, dan valt het misschien in duigen, net als Jericho!', zegt Babette.

Bij de ijskelder wrikt Dieudonné de deur open en ziet hij tot zijn stomme verbazing hoe daar twee naakte vrouwen met elkaar aan het vrijen zijn. Terwijl Babette en hij naar de dames toe lopen, zien ze dat één van hen Klaasje is. De andere is barones Engelina Alting du Cloux, een vriendin van gravin Godefrida de Geloes uit Kasteel Eijsden. 'Of denk je soms dat ik een non wil worden?', vraagt Klaasje aan Dieudonné. 'Ik denk helemaal niks!', antwoordt hij, 'van mij mag je doen wat je wilt en ga maar lekker zo door!'. 'Dus je bent niet jaloers?', vraagt Klaasje nog. 'Waarom zou ik?', zegt Dieudonné, 'of denk je soms dat ik met jou naar bed wil?'. 'Kappen, Dieu, ze is het niet waard, laat die lesbische teef toch!', zegt Babette vinnig. 'O, kijk eens aan, dat loopse wijf van jou heeft ineens een grote bek!', reageert Klaasje. 'Kom, Babet, laten we gaan!', zegt hij. 'Hoeveel krijg je door die adellijke kutdame betaald?', vraagt Babette. 'Pardon, jongedame, maar ik wens niet zo aangesproken te worden!', zegt Engelina, die ineens blijkt te kunnen praten. 'Het is niets anders dan slecht betaalde hoererij!', zegt Babette, 'zoals de adel dat al eeuwen doet!'. Dieudonné trekt Babette nu mee, want het dreigt gevaarlijk te worden. Dieudonné duwt de deur stevig dicht. Een eindje verder beginnen ze allebeide hardop te lachen en te ontspannen. Ze slenteren nog wat door het dorp en ze nemen het pontje naar de overkant van de Maas, waar ze nog een lange wandeling maken. Bij thuiskomst springt het licht in de grote lamp aan de gevel van Dieudonné's huis aan. De avond verloopt net zo gezellig als de vorige avond en ze slapen tot ver in de volgende dag. Terwijl ze om twee uur in de middag aan het ontbijt zitten, wordt er aangebeld. Het is buurman Joris Tollenaar, die groot en schokkend nieuws heeft. Hij vertelt dat er in de ijskelder bij het kasteel een dame is vermoord, het gaat om barones Engelina Alting du Cloux, een vriendin van de gravin. De dolk, het moordwapen, hebben ze inmiddels gevonden. Meerdere mensen hebben de fotografe Klaasje Weenink in het park gesignaleerd en er is dan ook een klopjacht op haar begonnen. 'Hebben jullie niets gezien gisteren?', vraagt Joris opeens. 'Wij waren daar wel', zegt Dieudonné, 'maar nee, we hebben niets verdachts gezien!'. 'Welnu, ze is dus voortvluchtig, het is maar dat jullie het weten!', zegt Joris, terwijl hij vertrekt. De politie ontdekt ook DNA-sporen van Engelina op het moordwapen en in Klaasje's huis worden talloze naaktfoto's van Engelina gevonden en niet alleen van haar, maar van meerdere, adellijke dames. Blijkbaar gaat het om chantage en is de dader eveneens slachtoffer van het slachtoffer geworden. Klaasje eiste steeds meer geld, want anders zou ze de naaktfoto's van Engelina publiceren. Op het pad richting het kasteel zijn bloedsporen gevonden, die van Klaasje zijn. Hoogstwaarschijnlijk heeft Engelina eerst Klaasje ernstig verwond en heeft Klaasje daarna de dolk afgepakt, waarna ze Engelina op een gruwelijke wijze en ijskoud vermoord heeft. In de loop van de dag wordt het scenario bevestigd en vinden de duikers het levenloze lichaam van Klaasje in de gracht rondom het kasteel. Babette en Dieudonné zijn geschokt en ze besluiten de politie te vertellen, wat zij de vorige dag gezien hebben. Daarna drinken ze nog wat in een café en brengt Dieudonné Babette naar de trein. 'Misschien kun je toch maar beter priester gaan worden!', zegt Babette in de deuropening van de trein, waarna ze snel haar mondkapje opzet en de aangeslagen Dieudonné langzaam ziet verdwijnen.

Schrijver: Joanan Rutgers
29 september 2020


Geplaatst in de categorie: misdaad

5.0 met 1 stemmen 23



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)