Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen over kunst

VURIG PRIKKEN

Het meisje Tanja zat op een Zaterdagavond druk te borduren. Het gaas op de tafel toonde al een groot bruin hek. Daarbij begon al een boerderij op te komen.
"Werk maar lekker, zusje," moedigde haar broer Fred aan.
"Ach, mijn ogen beginnen te jeuken van dat strakke turen," begon Tanja te mopperen.
"Nou, laat mij het maar eens overnemen," lachte Fred.
"Heus jongen!?" riep Tanja verbaasd uit. "Nou, dan ga ik maar eens lekker rusten in de luistoel."

Fred begon voorzichtig te steken met de borduurnaald.
"Die boerderij, daar wacht ik even mee. Laat ik proberen om daarnaast een wei met twee paarden te borduren."
Wilde voornemens en gedachten gingen door Freds hoofd. Zijn scheppingsdrang ging van hoofd naar vingers toe. De jongen zag zijn borduurwerk nu eens schemeren, dan weer flitsen. Zijn handen bewogen zich wild, vol drift. Zelf zag hij niet meer wat hij deed.
"Fred, pas op!" schreeuwde Tanja, die uit haar stoel sprong. "Je bent heel dat werk aan het bederven!"
"Nee, laat mij mijn gang gaan," verweerde Fred zich. Met ruwe gebaren greep hij steeds meer garen en werkte blindelings door.
Tanja jammerde. Hoe kon haar broer zo woest en onbezonnen gaan knoeien? Met gebogen hoofd ging ze weer zitten, zei niets meer, wachtte maar af.

"Genoeg gedaan!" bracht Fred er uit, voordat hij opstond en op de sofa ging liggen.
Tanja ging toch maar eens naar Freds maaksel kijken.
"Maar kerel, wat is er voor geweldigs uit jouw handen gekomen! Een zware storm over een berglandschap laat zich zien. Prachtig! Die zware, grauwe wolken boven witte sneeuwtoppen. Daar beneden... Een bos vol buigende dennen en sparren in de wind. En dan zo'n wilde beek vol schuimend en spattend water!"
Stomverbaasd stond Fred op, keek sprakeloos naar zijn eigen kunst.
Maar Tanja wist haar woordje wel:
"Jouw handen kunnen zoveel meer dan jouw gedachten , Fred. Voortaan moet jij me altijd maar aanwijzingen geven, als ik aan het borduren ben."

Schrijver: Han Messie
7 juni 2021


Geplaatst in de categorie: kunst

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 130



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)