Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

That's The Spirit

Mijn vrouw was buiten bij de ingang van het UMCG gaan zitten – het zonnetje scheen – en de taxi zou haar over een klein half uurtje komen halen. Tijd om nog even een broodje op te peuzelen.
Bij de uitgang hangen altijd duiven rond die op mensen zoals zij loeren, in de hoop een paar broodkruimels te scoren. Tussen de middag zitten er verder ook genoeg vaste mensen – bouwvakkers, verpleegkundigen, schoonmakers en dergelijke, dus de duiven scoren altijd wel iets.
Een bouwvakker schudt zijn broodtrommel leeg en ja hoor, de duiven storten zich er op als een troep hongerige wolven.
Eén duif stort zich niet in het gedrang – een oude of zieke of een al vol gevreten duif, die het even rustig aan doet.
Mijn vrouw werpt hem een plukje brood toe en hij eet er een klein beetje van.
‘Hij leek niet gelukkig, precies zoals ik me ook na het bezoek voel – een beetje triest,’ zei mijn vrouw.
‘Vergeet niet,’ zei ik, ‘het zijn allemaal prima acteurs, die duiven en ze zijn veel slimmer dan je denkt.’

Aan de overkant van de straat staat een oliebollenkraam, die net open is; en ja in de pauze is er veel klandizie. De bouwvakker was de weg ook al overgestoken en had als eerste een vette oliebol te pakken. Even later zaten er twee dames zich te verlekkeren aan vette appelflappen.
Plots ziet mijn vrouw het kopje van de zielige duif omhoog komen, die het stukje brood voor gezien houdt en ze beseft dat hij een voorkeur voor de vette hap heeft. De duif ziet de dames morsen en een stuk flap valt op de grond. De zielige duif was de eerste die ter plaatse was. De anderen waren nog bezig met de broodkruimels.

Even had ze zich net zo zielig gevoeld als de duif. En nu ziet ze dat je gewoon moet proberen door te gaan en eventueel keuzes moet maken.
Je kunt niet alles onder controle hebben.
‘Yes,’ zei ze tegen zichzelf in gedachten, ‘that’s the spirit duif, verdorie, that’s the spirit. Kop op en doorgaan.’

De taxi kwam voorgereden en vol goede moed stapte ze in, op weg naar huis.

Schrijver: catrinus
Inzender: C.A. de Boer, 3 december 2021


Geplaatst in de categorie: emoties

4.0 met 1 stemmen 110



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)