Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Wat Straks

Gisteren liep ik de plaatselijke apotheek binnen om enkele medicijnen te bestellen. Ik vroeg voor de zekerheid of dat mogelijk was. Ze bekeek m’n medisch dossier en zei: ‘Dat kan, maar van dat ene middel weet ik het niet zeker. Ik zal het nakijken. Zo niet dan bel ik u.’ Het was een middel dat ik blijkbaar voor het eerst bij hun bijbestelde. Meestal loop ik naar de apotheek in het ziekenhuis zelf, als ik er ben, omdat ik toch een poos op de taxi moet wachten.
De volgende dag belde ze me, met een: ’Helaas meneer we kunnen dat middel niet zomaar bestellen. De verzekering of leverancier vereist een bewijs.’

Er moest dus een herhaalrecept van de specialist aan te pas komen.
‘Maar mevrouw dan heb ik een probleem. Ik hoef pas over een paar week weer bij de man te verschijnen.
Heb toen haar advies opgevolgd om het ziekenhuis dan maar te bellen; die belden mij even later weer terug dat ze het herhaalrecept naar mijn apotheek hadden verstuurd.

Voor de zekerheid mijn apotheek gebeld, want ja dan kunnen ze de medicijnen tegelijk in een keer bestellen.
‘Met de apotheek,’ hoorde ik duidelijk een jonge vrouwenstem zich melden.
‘Gistermiddag heb ik gebeld en moest voor een medicijn een herhaalrecept zien te krijgen. Dat is gelukt het is naar jullie verstuurd.’
‘Wie van ons heeft u gisteren geholpen ?’
‘Oei, ik ken jullie namen niet. Maar ik weet wel dat die jongedame ontzettend mooi gelakte nagels had.’
‘O, dat ben ik,’ zei ze. Ze opent de computer en zegt: ‘Inderdaad, het is net binnengekomen – ik zal het toevoegen aan de bestellijst. Maar u had niet hoeven bellen hoor.’
‘Nou, ik dacht misschien bekijken jullie alle binnenkomende berichten niet gelijk en is het toch wel handig om jullie er op te attenderen. Weet u, vroeger op kantoor hadden we nog een fax en dat apparaat piepte en knetterde, als er een bericht binnenkwam en die werd dan direct bekeken. Ja, jongedame, die fax was in bepaalde opzichten best wel handig.’

‘Wat bedoelt u meneer, wat straks bekeken?’
‘Nee dame, ik had het over de fax.’
‘Nee meneer, echt niet straks. Ik ga het nu bestellen en dan kun u ze overmorgen komen halen.’

‘Goed dan, tot later.’
‘Ja, tot overmorgen,’ zei ze.
Ik merkte dat ze vergat de verbinding te verbreken en hoorde haar tegen een collega zeggen: ‘Ik kon die ouwe maar niet aan het verstand brengen dat de medicijnen er niet straks, maar overmorgen pas zijn.
Straks staat hij hier voor de deur.’

‘O ja, bedacht ik, natuurlijk, de jeugd weet al lang niet meer wat een fax is. Dat is iets prehistorisch voor hen.
Wat gaat de tijd soms toch snel. Overmorgen is al straks en voor je het weet is overmorgen daarstraks.
En toch soms mis ik hem die brutale lawaaierige oude fax.

Schrijver: catrinus
Inzender: C.A. de Boer, 24 februari 2022


Geplaatst in de categorie: overig

4.2 met 4 stemmen 204



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
catrinus
Datum:
27 februari 2022
dat klopt, en mijn gegevens zijn ook doorgegeven naar mijn apotheek maar als je voor de eerste keer iets bij de dorpsapotheek wil herhalen moet er een herhaalrecept aan te pas komen, blijkbaar voor de verzekering. Daarna is het wel oké.
Naam:
An Terlouw
Datum:
27 februari 2022
Het wordt de mens niet bepaald makkelijker gemaakt hè, het kan ook nog veel erger, genoeg redenen voor mij om over te stappen naar een andere apotheek, maar Catrinus, je zou toch zeggen dat- alles tegenwoordig doorgeschakeld is wat computers betreft?
Naam:
Han Messie
Datum:
25 februari 2022
Email:
hmessielive.nl
Ja, zo blijkt dan maar weer hoe modernisering ook weer grote nadelen kan hebben. De menselijke aard streeft naar ingewikkeld maken.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)