Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Winter….jawel!

De kou heeft ons land gevonden net als veel andere zaken maar die laatste zijn niet zo relevant, het is de winterse kou die ons gevonden heeft, logisch dat is het wel want we zijn (in mijn beleving dan) slechts een paar dagen verwijderd van het begin van de winter. Dat er heel andere benamingen gegeven worden aan het ‘begin van de winter’ daar doe ik niet aan mee: 21 december begint de winter en is het meteen de kortste dag, daarna gaan ze weer “lengen“ oftewel worden de dagen langzaamaan langer… maar nu nog even niet.

De kou heeft ons land gevonden, precies als het qua energie niet zo goed uitkomt, dat zeg ik wel even eerlijk, want het valt om de drommel niet mee om nu alleen maar gebruik te maken van extra sokken, een plaid en extra kaarsen, echt niet! We houden het zo lang mogelijk vol, een temperatuur van 18 graden, maar langzaamaan ontstaan er blauwe tenen, krijgen we kramp en worden we zelfs van binnen koud - ondanks de talloze bakken koffie, thee en warme chocolademelk…

De kou heeft ons land maar ook ons gevonden en ik weet best wel dat de winters vroeger hevig waren, maar toen waren we er toch wat beter tegen bestand hoor, want nu, nu moet toch echt de verwarming aan en prijs ik de mensen die het volhouden met 17-18 graden, wij redden het niet…

De kou heeft ons land gevonden, een snijdende waterkou ook nog met als extraatje dat er komende week sneeuw zal vallen (geweldig) en dat het gaat vriezen tot -10 jawel, tien graden onder nul…maar ja, de kou heeft ons land gevonden met één zekerheid: drie maanden na de 21e wordt het lente, echt waar!

Schrijver: An Terlouw, 11 december 2022


Geplaatst in de categorie: jaargetijden

3.5 met 4 stemmen 178



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)