Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De klokken

Ieder jaar wordt er op kerstavond, op het dorpsplein, een concert gegeven door de beiaardier. Hij speelt dan kerstliedjes op het carillon in de klokkentoren. Op het plein, voor de kerk, staat een grote kerstboom met heel veel lichtjes. De mensen komen bij elkaar om te luisteren en om mee te zingen.
Maar dit jaar hebben de klokken ruzie. De ene helft wil dat de oude, bekende kerstliedjes gespeeld worden, de andere helft wil nieuwe, moderne kerstliedjes horen.

‘Altijd dezelfde kerstliedjes,’ moppert een klok, ‘ik wil wel eens wat anders horen.’
‘Het is traditie,’ zegt een andere klok, ‘en ik vind ze ook wel heel mooi, die oude kerstliederen.’
‘Dat kan wel wezen, maar er zijn ook hele mooie moderne kerstliedjes,’ houdt de eerste klok vol.
‘Ik vind de oude kerstliedjes erg mooi, over de herdertjes en over het kindeke,’ zegt een kleine klok verlegen.
‘Jij moet je mond houden, als grote klokken praten,’ zegt een grote klok bars.
Een brutale klok zegt: ‘Ik wil alleen maar moderne kerstliedjes. Anders zorg ik ervoor, dat ik geen geluid geef.’
‘Dat zou ik maar niet proberen,’ zegt de grote klok kwaad, ‘want dan zorg ik ervoor, dat je nooit meer meedoet.’

De beiaardier hoort dat allemaal eens aan en heeft een idee.
‘We moeten aan de mensen vragen wat ze willen horen,’ zegt hij, ‘Ik moet het trouwens wel snel weten. Want de oude kerstliedjes kan ik wel spelen, maar de nieuwe zal ik eerst moeten leren.’

Dus wordt er een enquête gehouden. De uitslag is, dat veel oudere mensen de oude, traditionele kerstliedjes willen horen en de jongeren de nieuwe, moderne kerstliedjes.
Ook nu heeft de beiaardier weer een goed idee.
‘We doen het om en om. Eerst een oud kerstliedje en dan een nieuw kerstliedje, dan weer een oud kerstliedje en zo steeds maar door,’ zegt hij.

De klokken kijken elkaar aan en knikken dan instemmend. Ja, dat is een goed idee. Zo krijgen ze allemaal hun zin.
De klokken zijn blij en de mensen zijn blij.
Het is een mooi compromis.
De oudere kerstliedjes kennen ze allemaal en iedereen gaat aan de slag om de nieuwe kerstliedjes te leren, zodat ze die op kerstavond mee kunnen zingen.
Het wordt een prachtige kerstavond voor jong en oud.

Schrijver: Ineke Dijkhuis
12 december 2022


Geplaatst in de categorie: kerstmis

3.8 met 9 stemmen 193



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Ineke Dijkhuis
Datum:
15 december 2022
Wat een mooie uitleg van mijn verhaal, Han. Dankjewel!
Ook ik hoop dat de mensen ooit met respect en begrip met elkaar om zullen gaan. En dat er overal in de wereld vrede zal zijn.
Naam:
Han Messie
Datum:
14 december 2022
Email:
hmessielive.nl
Ineke, de beiaardier weet het zo schappelijk op te lossen. Hij is in beeldspraak als het ware God, die heel de mensheid beschouwt en vrede wil stichten in het wereldkrakeel.

De menselijke kleinzieligheid en bekrompenheid wordt in jouw verhaal door klokken vertegenwoordigt. Dat in komende kerstfeesten de stem van die beiaardier mag doorklinken, en een voorbeeld mag zijn over algemene twist in de wereld.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)