Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De kerstboom (sprookje)

Op de stoffige zolder ligt al jaren een kerstboom. Ook liggen er dozen vol kerstballen en slingers.
De familie gaat met de kerst altijd een paar weken op reis. Er wordt dus nooit meer een kerstboom neergezet. Vroeger, toen de kinderen nog klein waren, ja, toen wel. Maar de kinderen zijn nu groot en wonen niet meer thuis.

Maar dit jaar is het anders. De koffer, die altijd mee op reis gaat, wordt op de zolder neergezet. Hij vertelt, dat er een virus rondgaat in de wereld en dat het verstandiger is om thuis te blijven. Daarom is hij nu naar de zolder verbannen.
‘En het zou best eens kunnen, dat jullie dit jaar naar beneden worden gehaald,’ zegt hij tegen de kerstboom en de versieringen.
De dozen met kerstballen dansen op en neer bij dit bericht en er klinkt gedempt gejuich.
‘Rustig, rustig,’ waarschuwt de kerstboom, ‘straks breken jullie nog.’

En ja, een paar dagen voor Kerstmis worden de kerstboom en de dozen met de versieringen naar beneden gehaald.
‘Veel succes!’ roept de koffer, ‘Geniet ervan!’

De kerstboom wordt opgetuigd. De piek komt bovenin, de lampjes gaan er voorzichtig in en de kerstballen worden aan de takken gehangen.
De kerstboom kijkt oplettend toe of het wel goed gaat.
En geeft waarschuwingen.
‘Denk eraan, dat jullie goed blijven branden,’ zegt hij tegen de lampjes, ‘niet steeds aan/uit/aan/uit!’
‘En jullie zijn kérstballen, dat betekent, dat jullie netjes blijven hangen en niet met elkaar gaan voetballen!’ zegt hij streng tegen de kerstballen.
Ook de slingers worden gewaarschuwd, ze mogen niet slingeren, maar moeten keurig op de takken blijven liggen.
De piek staat fier bovenop de boom trots om zich heen te kijken. Het lijkt wel of hij zeggen wil: Zien jullie wel hoe mooi ik ben?
Maar ook hij wordt door de kerstboom gewaarschuwd, hij mag niet scheef gaan staan en niet wiebelen.

En zo houdt de kerstboom alles in de gaten. En hij geniet! Eindelijk weer eens in volle glorie in de warme huiskamer in plaats van op de koude, donkere zolder.
Hij kijkt vol trots naar zijn mooie takken en prachtige versieringen.
Voor hem is het nu pas echt Kerstmis!

Schrijver: Ineke Dijkhuis
15 december 2022


Geplaatst in de categorie: kerstmis

3.5 met 6 stemmen 135



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Ineke Dijkhuis
Datum:
18 december 2022
Veel dank voor je fijne en positieve reactie, Han. Ik ben er blij mee.
Alles is aan verandering onderhevig. Dit keer staat de kerstboom beneden, de volgende keer waarschijnlijk weer op zolder. Niemand kan in de toekomst kijken. Alleen maar hopen dat het goed gaat met alles en met iedereen.
Naam:
Han Messie
Datum:
17 december 2022
Email:
hmessielive.nl
Ineke, wat er een verhalen van jouw hand zijn geplaatst bij de kolom van populairste verhalen! Als dat nu geen grote aanmoediging is om jouw twijfels opzij te schuiven en geestdriftig door te gaan met schrijven!
Uit dit verhaal komt naar voren hoe door onaangename toestanden ineens weer dingen uit het verleden kunnen opduiken om toch meer glans aan je bestaan te geven.
De kerstboom zelf spreekt ervan dat een ieder eigen plaats in het leven moet kennen en zich niet kan uitstrekken naar hetgeen niet voor hem of haar is weggelegd.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)