Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Kasteel Keppel en de afgewezen barones

In Kasteel Keppel uit 1615 op de Dorpsstraat 41 in de stad Laag-Keppel bij de Oude IJssel woont de alom geëerde, realistische kunstschilder Benno de Meester, die van zijn kasteel ook een eigen museum heeft gemaakt. Zijn permanente expositie trekt bewonderaars uit heel de wereld. De Canadese zangeres Céline Dion heeft de meeste schilderijen van hem gekocht. Ze heeft zelfs een lied over zijn kunstwerken geschreven, getiteld 'Castle Treasures'. Ze komt minstens één keer per jaar bij hem logeren om in alle rust nieuwe schilderijen aan te schaffen. Ze kan inmiddels wel haar eigen museum beginnen. Een tijd lang was er sprake van een romance tussen Céline en Benno. Ze gaven elkaar hun eerste kus op het Wilhelminabruggetje bij Benno's kasteel. Daarna hebben ze op bijna iedere plek in het kasteel wel de liefde bedreven. Het naaktschilderij, wat Benno van haar maakte, is een zeer gewild object binnen de internationale kunstwereld, maar dat wordt door Benno zeer zorgvuldig bewaard en volgens hemzelf nooit voor de verkoop aangeboden. Céline wilde het wel graag kopen, maar ze gunde het uiteindelijk toch aan Benno zelf. 'Voor tijdens de eenzame momenten!', zei ze. Nu de romance is uitgeleefd, blijft die belofte toch van kracht en Benno slentert nog vaak even naar de geheime opbergplek om van zijn unieke kunstwerk te genieten. Céline vraagt er nooit meer naar, ook niet wanneer ze bij hem logeert. Dat verleden hoeft niet te worden afgestoft.

In de villa op de Rijksweg 57 woont barones Beertje den Beer Poortugael. Iedereen in Laag-Keppel weet dat Beertje al jarenlang smoorverliefd op Benno is. Benno weet dat natuurlijk ook en daarom houdt hij haar op flinke afstand, want zij is totaal zijn type niet. Hij valt meer op de drie samen wonende zangeressen van de Nederlandstalige rockband 'Weerlicht'; de slanke Emmerentiana Brons met haar parmantige, spitse tieten, de mollige Brandina Pielstroom met haar sappige zwaargewichten en de atletische Nana Woesthoven met haar roesverwekkende tepelhoven. Benno is bij al hun concerten aanwezig en hij heeft hen al diverse malen geportretteerd. Die schilderijen gingen als zoete broodjes over de toonbank. Sharon den Adel van 'Within Temptation' was er als de kippen bij. Barones Beertje doet er alles aan om bij Benno in het gevlij te komen en zij is dan ook zelf aan het schilderen geslagen. Overigens niet onverdienstelijk, want tegenwoordig exposeert zij op drie plekken in Laag-Keppel; in Galerie De Waker op de Dorpsstraat 9, in kunstgalerie Espace Enny op de Dorpsstraat 14 en in de Nederlands Hervormde kerk op de Hummeloseweg 4, omgebouwd tot kunstatelier. Beertje wil dolgraag dat Benno haar naakt schildert, maar Benno heeft haar talloze, schriftelijke verzoeken naast zich neergelegd. Van de weeromstuit is zij zichzelf maar naakt gaan schilderen. Galeriehouder Jerphaas Raterink van Galerie De Waker heeft haar naaktportretten van zichzelf bij zijn collectie hangen. Volgens hem zijn het 'hoogst artistieke weergaven van een bloedmooie diamant!'. 'Toegegeven, daar lik ik mijn vingers bij af!', reageerde Benno tegen Jerphaas, toen hij die naakten zag, 'maar ik brand mijn vingers er liever niet aan!'.

Tijdens een verkoopfeestje in kunstgalerie Espace Enny is barones Beertje gek genoeg niet van de partij, terwijl het meeste werk toch van haar is. Galeriehouder Brant Platteel heeft haar diverse keren geprobeerd te bereiken, maar ze is in geen velden of wegen te bekennen. 'Misschien komt ze straks gewoon nog opdagen!', zegt de bizar rijke kunstverzamelaar Garrit van Lynden, 'maar hoe dan ook, ik koop alvast dit waanzinnig mooie naaktschilderij van haar!'. 'Een uitstekende keus!', antwoordt Brant, 'het is niet typisch Courbet of typisch Renoir, het is ontegenzeggelijk een eigen stijl, die verbluft doet staan!'. 'Hmm, misschien moet ik de strijdbijl toch maar een keer begraven!', denkt Benno. 'Dat is nou een vrouw, die weet hoe zij een vrouw moet schilderen!', zwamt de kunstcritica van de Twentsche Courant Tubantia Suzanna van Voorst, die Benno probeert te versieren. 'Inderdaad, lang leve het nudisme!', antwoordt Benno en hij loert bewust met een blik, die door haar kleren heen kan kijken. 'Overigens', zegt Brandt, 'Beertje was hier gisteravond nog even met verf en penseel om een laatste verbetering uit te voeren!'. 'Je meent het, laat zien!', zegt Benno gretig. Beiden lopen naar de achterkant van de galerie, waar nog een naaktschilderij van Beertje hangt. Het heet 'De voorspelling'. De gekrulde schaamharen van de naakte Beertje staan duidelijk in de fik. De vuurrode vlammen zijn gisteravond aangebracht. 'Geniaal!', zegt Brant, 'ze verlangt zozeer naar een bepaalde man, dat haar vurigheid overgaat in opvlammend vuur!'. 'Maar dat kasteeltje in de verte, dat lijkt verdacht veel op mijn kasteel!', zegt Benno verschrikt. 'Góh, nou je het zegt, inderdaad, en daar heeft ze ook vuurvlammen op geschilderd!', antwoordt Brant. 'Brand!', schreeuwt dorpsagent Wulfert Wildeboer ineens, die de galerie is binnengestormd. Enkele minuten later staat het hele dorp met de kunstliefhebbers naar het volop brandende Kasteel Keppel te kijken. De brandweerauto's komen veel te laat. Benno knielt op de grond en hij weent aan één stuk door. 'Al mijn schilderijen!', klaagt hij. In de vlammen meent hij een lachende Beertje te zien. Het is nog waar ook.

Schrijver: Sir Joanan Ruutgers
23 september 2025


Geplaatst in de categorie: rampen

Er is nog niet op deze inzending gestemd.aantal keer bekeken 18

Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)