Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Hoop, illusie?

Hoop, het enige positieve dat in de doos van Pandora zat, is niet kunnen ontsnappen.
Is er dan geen hoop?
Jawel, maar hoop is geen rondzwevende stof. Hoop zit in elk van ons, in ons denken en in ons zijn. Hoop is niet "iets willen", bijvoorbeeld: "ik hoop dat ik dit krijg" is fout. Hoop is geen eigenschap voor materiële egoïstische zaken die dienen tot kortstondig geluk.

Hoop moet voor edelere dingen gebruikt worden: voor betere situaties, niet alleen voor jezelf maar vooral anderen die je dierbaar zijn te wensen.
Hoewel ikzelf nog te veel "ik hoop" uitspreek, weet ik dat hoop eigenlijk een illusie is die het karma (lot) van mij of andere niet kan veranderen. Dit betekent niet dat hoop nutteloos is; voor mij geeft hoop geen steun, voor anderen is hoop misschien nog het enige redmiddel, en die mensen wil ik mijn hoop ten volste schenken.

Dit zou iedereen moeten doen, tenminste, dat hoop ik.

Schrijver: Ben Jacobs, 17 januari 2002


Geplaatst in de categorie: emoties

2.1 met 19 stemmen 1.637



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)