Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Hollands Glorie

bij het overlijden van de Nederlandse schrijver met mondiale bekendheid Jan de Hartog (1914-2002)
een samenvatting van een van zijn meest gelezen boeken:
Hollands Glorie uit 1940.


Hollands Glorie is de grote, klassieke roman van Jan de Hartog en het levensverhaal van Jan Wandelaar, een man die een bliksemcarrière maakte van matroos tot stuurman en uiteindelijk tot een internationaal vermaarde kapitein op de zeesleepvaart bracht.

Maar voordat het zover was, gebeurde er heel wat in het leven van deze 'schipper naast God'.
Het noodlot zou vele malen toeslaan en Jan Wandelaar kreeg zware tegenslagen te incasseren: uitzuigerij door reders, het overlijden van zijn vrouw na de geboorte van hun tweede zoon.
Bij afrekening van een sleep ontstond een meningsverschil tussen hem en het rederskantoor. De onenigheid liep zo hoog op dat Jan uiteindelijk in machteloze woede de onderdirecteur in elkaar sloeg en om die reden voor drie maanden in de gevangenis kwam.
Na deze schokkende ervaring besloot hij voor zichzelf te gaan varen en richtte hij de zeesleepvaartmaatschappij J. Wandelaar & Co. op.
Overigens kwam er naast succes ook weer rampspoed, nadat de Britse Admiraliteit aan Jan een gigantisch sleeptransport had gegund.
Zijn voormalige werkgever zou uit pure concurrentienijd op lafhartige wijze het doktransport saboteren.

Schrijver: Jan de Hartog
Inzender: JM, 23 september 2002


Geplaatst in de categorie: reizen

2.8 met 19 stemmen 2.128



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)