Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

ziel en lichaam in een onpure wereld

Is er iemand die weet wat te doen als z’n hele wereld uiteenvalt?
Is er één persoon die ongeraakt zou blijven?
Is er een ziel die sterk genoeg is om dat te dragen, is er een hart dat niet zal breken?
De mens is sterk, hij overleefde natuurrampen, waarvan niemand anders de schuldige is dan hijzelf.
Maar het belangrijkste is dat hij blijft bestaan.
Maar is een mens niet meer dan lichaam, en is een lichaam niet iets meer dan een mens.
Z’n lichaam en ziel staan los van elkaar. Maar toch kan er zonder ziel geen lichaam zijn.
Zo is z’n lichaam fragiel maar kan z’n ziel sterk blijven te staan. Maar wanneer z’n ziel fragiel is takelt het lichaam mee af.
De mens is niet sterk. Helemaal niet. Met één vingerknip kun je hem vernietigen.
Enkel al door wat z’n ziel sterk houdt van hem af te nemen.
Zonder de liefde, vriendschap en overtuiging die een mens gewoon is hij overtuigd dat hij niet langer verder kan. Z’n lichaam kan het wel, maar z’n ziel niet.
En toch neemt in onze maatschappij het lichaam de bovenhand. We leven in een maatschappij waar uiterlijkheden meer bevoorrechting geven dan ooit. De ziel telt nog altijd mee, maar in een mate dat hij grandioos onderschat wordt.
Men kan z’n lichaam veranderen, op alle manieren dat hij maar wil. Aan die veranderingen is de ziel onderhevig, want mede door een ander lichaam wordt een nieuwe ziel geboren.
De ziel, och arme, is ook al ten slachtoffer gevallen aan de trend der verandering.
Onze samenleving wordt gevoed.
De mens is niet langer puur.
Is hij dat wel ooit geweest?

Schrijver: Freya, 2 januari 2003


Geplaatst in de categorie: filosofie

2.5 met 13 stemmen 1.150



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Roosje
Datum:
3 februari 2003
Email:
roosje_onlinehotmail.com
Ik kan het echt niet anders dan met je eens zijn...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)