Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Bloot of porno?

Dertig jaar geleden zei de leraar seksuologie – een psychiater - achter mijn rug om, nadat ik het examenlokaal had verlaten: “Dit meisje is geremd. Ze is seksueel gefrustreerd.”
Ik had in het bijzijn van mijn klasgenoten, tijdens het mondelinge examen, enkele vragen niet willen beantwoorden. Als studente vroedvrouw vond ik die vragen niet gepast. De psychiater vond van wel.
“ Waar vrij je het liefst: in bed, op de keukentafel of stiekem in het park? Welke zijn voor jou persoonlijk de meest erogene zones? Welke houding neem jij het liefst aan tijdens het vrijen?”
“Dit is persoonlijk en dat gaat je niets aan” antwoordde ik boos. Ik had keurig op de vragen geantwoord welke de erogene zones bij de vrouw waren en welke de meest gangbare houdingen waren om te vrijen en te copuleren. Die had hij op een presenteerblaadje aangeboden gekregen. Mijn eigen voorkeur kreeg hij niet.

Enkele dagen geleden klikte ik op deze site ‘gedicht’ aan: een kort gedicht, waardoor ik onmiddellijk de foto zag die erbij was geplaatst: het prachtige blote lichaam van een jonge snaak. Ik schrok, want deze kerel had een erectie van hier tot ginder. Nu heb ik niks tegen blote piemels. Ik heb in mijn leven zelfs vele blote piemels gezien, en niet alleen bij de borelingen die ik mee ter wereld heb helpen zetten. Het eerste jaar vroedvrouw moesten we ook stage lopen op de heelkundige afdeling en in die tijd werd je als patiënt nog deftig gewassen, van top tot teen. Je werd verzorgd - nu krijg je de dag na de operatie een nat washandje en een waskom met een bodempje water, en trek maar je plan.Vroeger dus niet, en daardoor heb ik tal van mannen gewassen, mét ‘intiem toilet’: de schaamstreek en al wat erbij hoort. Ik heb dus veel piemels gezien, in alle vormen en standen .

De jonge kerel op de foto van deze site – ik schat die jongen niet ouder dan 16 jaar – kijkt wat ongelukkig naar zijn erectie. ‘Hij weet niet wat ermee te doen’ dacht ik. ‘Zou die toestand hem niet opgedrongen zijn? Had die jongen wel een keuze? Was het hem te doen om wat extra zakgeld te verdienen? Of in het ergste geval: zijn die shots de inleiding tot het échte werk en staat hem op dat ogenblik nog wat anders te wachten?’
Ik heb het moeilijk met deze foto die volgens mij geen gewone mooie bloot-foto is, want met mijn ogen kijk ik recht via de lens van die fotograaf naar een onschuldige knaap die de pornowereld binnenstapt. Of is het toch geen onschuldige knaap en weet hij goed wat hij doet? In elk geval, buiten mijn wil om wordt die foto mij opgedrongen

Niks verkeerd aan die foto! Niet zo trutterig doen! Die jongen is wél seksueel rijp! Hij weet waar hij aan begint en het is toch wel een erg mooie jongen! Leef toch eens met je tijd mee!’
Was het een oudere man geweest die met diezelfde erectie - misschien wel niet van hier tot ginder – stralend in de fotolens had gekeken en er nog een knipoog had bijgemaakt, ik zou het me niet afgevraagd hebben. Met deze tienerjongen heb ik, als moeder, een slecht gevoel.
Toen ik gisteren de foto aan mijn 20 jarige zoon liet zien, zei hij: “ Ma, je moet je sites wel selecteren hé. Dit is porno.” Ik vertelde hem dat het die leuke Nederlandse literaire site was waarop ik soms postte. Hij fronste zijn voorhoofd.
Zijn we als Belg dan toch te preuts? Hanteren wij waarden die versleten zijn en al lange tijd doorprikt?
Ik weet het dus niet meer. Het zal wel aan mezelf liggen zeker? Seksueel gefrustreerd en geremd, zoals dertig jaar geleden die leraar psychiater zei?

Schrijver: Greet Berghmans, 28 oktober 2004


Geplaatst in de categorie: internet

3.6 met 208 stemmen 11.216



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
jos zuijderwijk
Datum:
20 maart 2005
Email:
zuyde038planet.nl
Waar ik me bij u aan stoor is de zin
"Zijn we als Belg dan toch te preuts".
Minderwaardigheidsgevoel is geen argument en zeker niet bij iemand als u die zo goed een eigen goed beargumenteerd standpunt weet te verwoorden. Ik ben altijd blij als iemand mij wijst als een dergelijke kronkel mijn overtuigingskracht afzwakt, ik hoop dat u het ook bent. U en ik worden dan tenminste nog door de andrer serieus genomen.... In ieder geval bent u benijdenswaardig door uw heldere formuleervermogen en dat is niet niks!
Naam:
Ridzerd
Datum:
29 oktober 2004
Email:
rmvdhome.nl
Toen ik die foto zag, dacht ik ook: wat moet dat hier op deze site? Sekssites zijn er meer dan genoeg op internet. Maar ach, wat geeft het? Alleen zie ik persoonlijk liever een blote of schaars geklede vrouw. Eigenlijk is een naakte man geen gezicht.
Meisjes zijn het mooist op aard',
er is niets dat hun schoonheid evenaart.
Naam:
Jerry Panday
Datum:
29 oktober 2004
Email:
jerrypandayhotmail.com
Uit sommige reacties blijkt duidelijk hoe moeilijk veel mensen het nog steeds hebben met dit soort foto's. En zo lang mensen het hier moeilijk mee blijven hebben zal de porno-industrie een schimmig wereldje blijven. Juist wanneer het taboe écht is opgeheven keren de zaken ten goede.
Overigens zie ik iets heel anders op deze foto. Ik heb ook, weliswaar niet beroepshalve, maar wel uit amoureuze overwegingen, al heel wat piemels gezien en ik zie niets anders dan een jongen die geniet van zijn eigen lichaam, meer himmelhoch jauchzend dan zum Tode betruebt (hoewel het met die erectie wel meevalt: tot Tokio reikt deze zeker niet, het hoogste punt is nog niet bereikt).



Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)