Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De drie natuurlijke gangen van het paard

Prins Igor die zich altijd in draagkoetsen had laten voortbewegen, was tot de slotsom gekomen dat ook hij paardrijden diende te leren. De grote vorsten van de wereld voor hem hadden immers hun onderdanen bestierd hooggezeten op de rug van het edel dier. Uit Mongolië ontbood hij daarom een bekwame paardentemster die hem de fijne kneepjes van het paardrijden zou leren.

“Het paard”, legde zij uit, “heeft drie natuurlijke gangen: de stap, de draf en de galop.
De stap is de langzame gang waarin de ruiter zijn omgeving op zijn gemak kan keuren.
De draf, de tweede gang laat de rijder de wereld doorkruisen zo snel als zij gaat.
Galop, de derde gang maakt de ruiter los van de aarde en zweeft gezwind naar de bestemming”. De goede ruiter weet zijn paard in de juiste gang te krijgen.

Prins Igor luisterde ongeduldig toe. Nauwelijks had de temster haar laatste woord gesproken of hij drong aan op een praktijkles. Met enige moeite liet hij zich op de tamme beginnersmerrie hijsen.

“Begin voorzichtig. Laat het paard zijn gang gaan. Blijf in stap”, raadde de temster aan. De prins maakte met dat advies een paar rondjes, maar al snel vond hij dat te min. Hij gaf het paard venijnig de sporen en trok ondertussen de teugels aan. De merrie begon wild te steigeren en accelereerde in een ogenblik van stap, via draf, naar galop, stopte toen bruusk en wierp de onbezonnen ruiter af. Met een smak kwam Igor in het stof neer.

“En welke gang was dat?”, riep hij boos uit naar de temster.
“Dat was de leergang”, legde zij uit, “die vertelt dat zelfs ongeduldige prinsen rustig aan moeten beginnen.”

Schrijver: Paul M. Borggreve, 24 februari 2005


Geplaatst in de categorie: dieren

2.9 met 7 stemmen 989



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)