Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Peter R. de Vries/Tonino

Men kan wel zeggen dat Peter R. de Vries een superspeurneus is, die verscheidene moordzaken heeft opgelost. Ik denk daarbij aan de moord op een ouder echtpaar en de moord op een Filippijnse vrouw, niet lang geleden. Ook heeft Peter R. de Vries er voor gezorgd dat de twee onschuldig voor moord gevangengezette mannen uit Putten zijn vrijgekomen. Zo zijn er wel meer zaken waarvoor De Vries zeer groot respect en waardering verdient.

Maar ik moet zeggen, dat er ook schaduwkanten zijn aan zijn programma’s op de toverlantaarn. Mijn sympathie voor zijn werk werd al een stuk minder bij de zaak Mabel Wisse Smit. De dikke crimineel Charley werd ten tonele gevoerd en loog van alles bij elkaar om aan te tonen dat Mabel een liefdesrelatie had gehad met crimineel Klaas Bruinsma. Half Nederland stond op zijn kop, maar uiteindelijk bleek er helemaal niets aan de hand, het was gewoon een storm in een glas water. Men kan echter wel zeggen, dat De Vries door uitvoerig aandacht te besteden aan deze leugenachtige praatjes, Mabel Wisse Smit en Johan Friso en eigenlijk de hele koninklijke familie in opspraak heeft gebracht en een ontiegelijk hoop last heeft bezorgd.

Thans is Peter de Vries er opnieuw in geslaagd half Nederland in rep en roer te brengen omtrent voormalig officier van justitie Tonino op wiens computer kinderporno zou zijn aangetroffen. Er is echter helemaal niet vastgesteld dat hij de afbeeldingen bewust heeft binnengehaald en ook De Vries zelf geeft in zijn programma ronduit toe (in zijn gesprek met hoofdofficier van Justitie Leo de Wit) dat hij niet wil beweren dat Tonino een strafbaar feit heeft gepleegd. Het enige dat wel zeker is, is dat Tonino via internet wel pornosites bezocht. Welnu, dat doen honderdduizenden Nederlanders. Ik wil niet beweren dat het goed is om pornosites te bezoeken, maar ik zou wel eens willen weten hoe die pornokijkers zich zouden voelen als zij met naam en foto erbij uitvoerig op de televisie en in elke krant en tijdschrift kwamen te staan. Met andere woorden: Tonino wordt hier wel heel erg aan de schandpaal genageld, terwijl het zo goed als zeker is dat hij niet eens een strafbaar feit heeft gepleegd. In Nederland komen zelfs de allerzwaarste misdadigers in de regel niet met hun naam en foto in de media. Maar Tonino wordt in feite al van te voren door het slijk gehaald terwijl hij alleen maar iets gedaan heeft, dat jammer genoeg op grote schaal voorkomt, namelijk het bezoeken van pornosites. Verder heeft Peter R. de Vries ook nog intieme correspondentie van Tonino aan een vriend prijs gegeven. Zoiets hoor je niet te doen. Hoe zou De Vries het vinden als bijvoorbeeld vertrouwelijke brieven van hemzelf aan zijn vrouw breed werden uitgemeten in de media?

Ik vind dan ook dat De Vries met het openbaar maken van deze zaak veel te ver gegaan is. Ik begrijp wel dat hij graag aandacht en hoge kijkcijfers wil, daar is hij ook voortreffelijk in geslaagd, maar het is wel over de rug van anderen en ik weet wel zeker dat hij de betrokken personen daarmee onnoemelijk leed heeft bezorgd.

Schrijver: RvD, 7 mei 2005


Geplaatst in de categorie: misdaad

0.6 met 13 stemmen 1.259



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)