Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Soorten van mensen

Mensen zijn mensen, maar soms zie je er echt wel erg aardige tussen.
Natuurlijk is elk mens op zich bijzonder, maar zelf heb ik toch wel zo mijn voorkeuren voor bepaalde types.
We zouden het deze ochtend over de Ramadan hebben.
De Ramadan betekent een vasten, niet eten en drinken van zonsopgang tot zonsondergang.
Dat schijnt dan een bepaalde tijd te duren.
Dit schijnt te zijn om het lichaam te reinigen van zonden.
Maar een van de vrouwen die ochtend had het over zonden verbranden.
Iets wat me een beetje aan de middeleeuwen deed denken.

Op ons nieuw opgericht groepje vrouwen van de middenleeftijd, zat er zowaar een jonge Iranese vrouw.
Ik schatte haar beslist niet ouder dan 35 jaar, een welbespraakte jonge vrouw.
De Iranese gaf uitleg over de Ramadan, maar vermeldde er bij dat ze nog aan het onderzoeken was, hoe dit alles in elkaar zat.
Ze had zelf zo haar vragen, die ze zichzelf nu openlijk durfde te stellen, omdat ze inmiddels met onze democratie kennis had gemaakt vertelde ze.
Het tijdstip waarop de Ramadan begint is namelijk erg belangrijk, maar dat vond ze niet in overeenstemming met de afwijkende tijden die andere landen hiervoor hebben.
Het tijdstip van de aanvang van dit vasten schijnt samen te hangen met de maanstand.
Zo is ook hun jaartelling anders dan de onze.
Zij hebben maar 356 dagen in een jaar, waardoor de Ramadan in de loop der tijden ook wel eens in de zomer kan vallen.
Dit omdat er dus 11 dagen verschil zit in hun jaartelling met die van ons.
Met hun jaartelling zijn ze nu dus bij 1360. Het juiste jaar ben ik vergeten.
Ik vond het heel bijzonder te merken dat deze jonge vrouw nadacht over alle regels en wetten die zij opgelegd kregen vanuit de koran.
Regels, die volgens haar toch wel heel streng waren.
Ze vond het erg dat Nederlandse vrouwen moslim werden door hun man die moslim was.
Ze stellen het dan allemaal wel erg rooskleurig voor vond ze.
Die mannen vertelden de vrouwen dat ze hen hoog achten.
Maar eigenlijk hebben vrouwen totaal niets te vertellen bij hun man.
In onze groep zit ook een Turkse mevrouw.
Zij draagt, net als de Iranese, geen hoofddoek.
Zij vertelde dat er in Turkije geen hoofddoek op school gedragen mocht worden.
Ook vertelde ze ons dat er volgens haar maar één God was en die was liefde.
Of je een hoofddoek wilde dragen en of je wilde vasten mocht jezelf weten volgens haar.
Door deze verschillende benaderingen van het onderwerp de Ramadan en de hoofddoek kwamen we er achter dat er verschillende soorten moslims zijn.
Die van Turkije zijn de mildste wat vorm en inhoud betreft.
De koran waar al die regels staan is in het Arabisch geschreven en de koran mag niet vertaald worden.
Daarom kan een mens die geen Arabisch kan lezen dus ook niet weten wat er allemaal in de koran staat.
Zo hadden alle vrouwen die ochtend zo hun verhalen, over hoe zij bepaalde zaken ervaren.
In Nederland mogen de jongens geen pet op het hoofd in de klas ging een Nederlandse vrouw verder.
Zo zijn er wel meer kledingeisen in de loop der jaren geweest.
Het werd een gezellige ochtend en we bemerkten dat de meesten van ons toch wel respect hadden voor elkaars overtuiging.
Het werd een gevarieerd ochtendje, waar verschillende onderwerpen aan de orde kwamen.
Ik vond dat de Belgische gespreksleidster een ieder volop kansen gaf aan het woord te zijn.

Het allerleukste waarop ik me nu verheug is de volgende bijeenkomst.
Moslims hebben na de Ramadan een suikerfeest, vergelijkbaar met
ons carnaval wat uiteindelijk ook door vasten is ontstaan.
Wij gaan op onze volgende bijeenkomst dan ook een soort feest houden.
Er komt een buikdanseres en allemaal nemen we wat lekkers mee.
Er zitten vrouwen vanuit diverse landen van de wereld, dus zal het een ongetwijfeld proeffestijn worden.

Ik verheug me er nu al op.

Schrijver: Eva Mensch, 25 oktober 2005


Geplaatst in de categorie: vrouwen

1.3 met 6 stemmen 1.134



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)