Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De zak van Sinterklaas

Met vaste tred stapte Sinterklaas, gezeten op zijn glanzend witte schimmel, het dak op. Achter hem liep Piet, achteloos zwaaiend met een zak vol cadeautjes.
De jongen zag ze gaan, op het dak van de overbuurman.
Het is dus tóch waar, ze bestaan écht, dacht hij bitter teleurgesteld, maar waarom, waarom komen ze nooit bij míj met hun volle zak? Altijd weer waren het zijn klasgenootjes die snoevend vertelden over wat ze gekregen hadden en altijd weer moest hij aan het verzinnen slaan om ook mee te kunnen snoeven.
‘Ach joh, Sinterklaas bestaat niet,’ zei mama, ‘da’s een mythe en dat hele gedoe eromheen is een uitvinding van de commercie.’
‘En Piet?’
‘Evenmin,’ zei ma kribbig.
Maar nu was het toch maar zo, dat-ie hen met zijn eigen ogen zag lopen! Op het dak aan de overkant… zouden ze deze keer, deze ene keer hem niet willen overslaan? O, wat hoopte hij…
Nu kon hij Sint zacht horen zeggen: ‘Piet, houd jij mijn scepter even vast en geef de zak maar hier, daar is de schoorsteen al.’
Terwijl de ruil plaatsvond, uitte de jongen een kreet van schrik… te laat! De schimmel gleed uit over een losse dakpan en alle drie tuimelden ze naar beneden, de diepte in.
De jongen boog zich voorover en keek zijn ogen uit: beneden op straat lag niets – geen Sint, geen Piet, geen schimmel.
Of toch… zag hij daar niet een donkere bobbel?
Zonder na te denken repte hij zich naar beneden, de straat op, griste de bobbel van straat en sleepte ‘m naar binnen.
Hebzuchtig begon hij te graaien, intussen zijn mond volproppend met pepernoten, chocola en marsepein.

Met een cynisme dat zijn jaren ver te boven ging, dacht hij: ma had gelijk – mythen bestaan niet, maar commercie wél!

Schrijver: Femmy, 2 december 2005


Geplaatst in de categorie: sinterklaas

1.3 met 38 stemmen 4.326



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)