Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Relaxen..

Even relaxen in een café, met een biertje. Heerlijk.
Totdat iemand naast me gaat zitten die verlegen is om een praatje.
“De televisie is ook niets meer”, begint hij. ”Al die herhalingen, wat moet ik er mee? Ik heb alles al tien keer gezien.”
Ik antwoord niet in de hoop dat hij zijn mond verder zal houden. Dat doet hij niet.
“Neem nou gisteravond”, gaat hij verder. ”Kunst en kitsch. Daar kijk ik alleen naar als ik hoge koorts heb.
Dan lig ik half ijlend op de bank en zie een parade van de meest bizarre kunstvormen aan mij voorbij trekken.
Dat kan natuurlijk ook komen door de koorts, maar toch….
Sommige mensen moeten toch tegen zichzelf beschermd worden?, vindt u niet?”

Ik vind niets.Ik zit alleen in een kroeg met naast mij iemand die loopt te zeuren over kunst en kitsch.
Wat zou er mis zijn met die man. Zou die koorts van hem chronisch zijn?
Hij gaat gewoon door: ”Ja, sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden. Ik zag een man in dat programma met een groot schilderij. Een leek kon al zien dat het niets voorstelde. Een bootje met een paar wolken erboven. De man dacht dat het op z’n minst een Rembrandt was. Nou vraag ik je!! Een Rembrandt!! Afijn, ik zag de dollartekens in de ogen van die man. Zegt die presentator: "Leuk dingetje. Heeft u dat bij de vuilnis gevonden?"
Echt waar, ik zweer het je. Dat zei hij.Wordt die man toch kwaad. Wat leuk dingetje!! Mijn buurman zegt dat het een echte Rembrandt is. En die heeft er verstand van, want hij is al jaren suppoost in een museum.
Sorry, zei die presentator. Ik schat de waarde op dertig euro. Misschien een paar tientjes meer als u het op een rommelmarkt weet te verkopen. De reactie van die man hebben ze niet uitgezonden. Waarschijnlijk eruit geknipt.
Zonde. Dat zouden ze moeten uitzenden. Dan krijg je pas echt leuke televisie. Het viel me wel op dat die presentator tijdens de rest van het programma een pleister boven zijn oog had. Nou, dan weet je het wel hè?"

Even later slaat hij een krant open. Gelukkig ,denk ik. Houdt hij tenminste even zijn waffel. Mis:
“Moet je horen wat we vanavond op tv krijgen”, roept hij. ”The making of Helmut Lotti in Zuid-Amerika. Wat kan mij het nou schelen hoe of waar de ouders van Helmut Lotti een kind hebben gemaakt.
Waar blijf je dan met je privacy? Hoe schunniger de programma’s hoe hoger de kijkdichtheid."

Ik neem nog een slokje bier. Het smaakt niet meer..Denk je even te relaxen, zit er naast je een ijlende vent met koorts die televisieprogramma’s zit door te nemen. Ik ga haast verlangen naar een hoop drukte..

De man vouwt zijn krant op en zegt: “Vreemd, ik vind die Helmut Lotti er helemaal niet Zuid-Amerikaans uitzien..”

Schrijver: Paco, 21 december 2005


Geplaatst in de categorie: eenzaamheid

3.0 met 3 stemmen 653



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)