Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Filosofie der mobieltjes

Het begon allemaal lang geleden...
In 1938 ontwikkelde een Amerikaan.. genaamd James Blocker een mobiele veldtelefoon voor militair gebruik.
Het zou nog een tijd duren voordat dit stukje wonderbaarlijke techniek ook commercieel uitgebuit zou kunnen worden.
Maar dan toch. In 1982 werd het eerste particuliere mobiele telefoonnetwerk aangelegd.
Dit gebeurde door de Groupe Spécial Mobile (GSM)

Maar ja.. we leven in 2006 dus moet alles sneller, beter, harder en vooral duurder..
En dus komen producenten met dingen als camera's, msn, internet en wie weet wat voor onzin al niet meer.. waarschijnlijk kan je over tien jaar via je mobieltje een willekeurig persoon neerschieten omdat er dan een spel bestaat met de naam: shoot! kill! Murder! Whores! (inclusief bijgeleverde 3D bril)…

Dit is nou juist de filosofie die mij totaal niet aanstaat.. de mens anno 2006 kan niet genoeg hebben en tevreden zijn.
Stel: je hebt een leuke vrouw, 2 kinderen, een volvo en een labrador... wat wil je nog meer?
Nouw.. zo zal de mens.. (vanaf nu aangeduid met Henk) zeggen..
Ik wil ook nog wel een Porsche, een zwembad en een privé jet..
Niet omdat Henk ze nodig heeft.. maar omdat hij dan effe de blitz kan maken bij Piet, Jan en Klaas.
Want als die niet van Porsches zouden houden.. denk je dan echt dat Henk er een zou willen?

Maar op dat zelfde moment gaat Achmed uit Azerbeidzjan dood omdat hij geen eten heeft..
Maar gaat Henk daar wat aan veranderen? Nee natuurlijk niet.. Waarom zou Henk? Hij heeft het toch goed? Dan moet Achmed maar gaan werken!

En dit is de filosofie die de mensheid de kop gaat kosten.. Ikke ikke ikke … en de rest kan lekker optiefen! die filosofie doet niks aan armoede, niks aan het broeikas-effect..
En zelfs de mensen die zeggen zich te onttrekken aan dit.. doen net zo goed mee..
Want je kan altijd meer doen voor een ander.. maar waarom zou je?
Ben ik mijn broeders hoeder??

Ja dat ben je!
Want wil je jezelf behoeden.. behoed dan ook je broeder.

Schrijver: bart rozema, 31 december 2005


Geplaatst in de categorie: maatschappij

4.4 met 5 stemmen 643



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
bart
Datum:
3 april 2007
Email:
bartrozemagmail.com
hier heb je een interessant punt te pakken, echter als iedereen deze mentaliteit had, zou de wereld nooit veranderen.. "One man can make a difference"
Naam:
Sanne
Datum:
10 juni 2006
Ik weet dat dit stukje al een tijdje geleden is geschreven, maar ik stuitte erop en wilde er toch even op reageren.
Tijden veranderen, dat is het enige wat zal blijven. Ik vind niet dat mobiele telefonie vergeleken kan worden met het wel of niet hulp bieden aan anderen.
Het verschil tussen rijk en arm heeft altijd al bestaan en zal altijd blijven bestaan. Ik heb me er bij neergelegd en ik denk dat het beste wat je kan doen is je leven op die manier invullen waarvan jij denkt dat dat de beste manier is. Voor mij is dat nummer 1; zorgen dat ik zelf brood op de plank heb (je wordt tenslotte alleen geboren en gaat alleen dood) nummer 2; dat je je nabije omgeving helpt in hoeverre je dat kan. Als ik na nummer 1 en 2 genoeg tijd en geld over heb zal ik zeker aan nummer 3 denken; zorgen voor de rest van de wereld. Helaas geld voor veel mensen alleen de nummers 1 en 2

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)