Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Turkse Lires

Geloof het of niet maar ik heb weer eens problemen met de bank.
Een paar weken geleden wilde ik 50 Engelse Ponden wisselen en kreeg toen te horen dat ik die 2 dagen van tevoren moest bestellen. Mijn argument dat ik bij de bakker ook niet twee dagen van tevoren een brood hoef te bestellen, ging er bij de bank niet in. Sterker nog, ik werd bestraffend toegesproken.
‘Dat is ons beleid, meneer', en daar kon ik het mee doen.

Nu ben ik een redelijk flexibel persoon die zich aan alle omstandigheden aanpast dus toen ik vandaag voor mijn dochter voor 150 euro’s Turkse Lires moest bestellen, deed ik dat twee dagen van tevoren. Het beleid van een bank is nu eenmaal heilig voor mij. Dat gaat zelfs zover dat ik, vlak voor het betreden van de bank, op mijn knieën val, en ‘prijs de bank’ prevel.
Daarna loop ik de bank binnen en word uitbundig, bijna feestelijk zelfs, door een bankdiscipel begroet..
Ik vraag hem 150 euro’s te wisselen voor Turkse Lires.

Bankdiscipel kijkt bedenkelijk, met een rimpel in de vorm van een dollarteken op zijn voorhoofd.
‘Tja, meneer. Het lijkt mij beter dat u in Turkije met euro’s betaalt. Dat kan daar gewoon'.
‘Het lijkt mij beter, dat u dat aan mijzelf overlaat’, antwoord ik, getroffen door 's mans bezorgde blik.

‘Zoals u wilt’, zegt hij. ‘Ik zal even ons Hoofdfiliaal bellen voor de bestelling want wij hebben uiteraard zelf geen Turkse Lires in huis.
‘Uiteraard niet', zeg ik. ‘Welke bank heeft er nu Turkse Lires in huis. Het zou toch al te gek worden als elke bank maar Turkse lires in huis zou halen. Dan is het hek van de dam. Dat vind ik bij bakkers ook. Het zou toch al te dol zijn als elke bakker zomaar een krentenbrood in huis haalde? Zeg nou zelf!'

De bankdiscipel kijkt mij verward aan en besluit niet te antwoorden.In plaats daarvan belt hij het hoofdfiliaal en mompelt iets tegen een hogepriester van het hoofdfiliaal.

Het gesprek is kort en krachtig en ik kan zo’n kort zakelijk gesprek wel waarderen: Houd je gesprek kort want de klant is koning, denkt zo’n bank natuurlijk.
Ik word uit mijn mijmeringen gewekt door de stem van de bankdiscipel.
‘Meneer’, roept hij. 'HET HOOFDFILIAAL LAAT VOOR 150 EUROS AAN TURKSE LIRES DE AUTO NIET RIJDEN…….'
Waar kan ik braken??

Diezelfde avond word ik thuis gebeld door de bank. Wat ik van hun service vind in het algemeen………..

Dat heb ik hem, in het algemeen, uitgelegd.....

Schrijver: Paco, 1 januari 2006


Geplaatst in de categorie: geld

2.6 met 9 stemmen 987



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)