Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

kasteel roman van foppe

HOE DE DICHTER ALLEEN OVER BLEEF

ER WAS EENS EEN KNAPPE PRINSES EN EEN JONGE DICHTER. De prinses woonde op een klein kasteeltje in haar eentje met haar strenge norse rijke vader die haar graag zag getrouwd met een rijke edelman. Helaas was de dochter wel knap en had een mooie jurk maar ze was niet heel aardig. De dichter was jong en eenvoudig en ezelhoeder en wilde graag dichter zijn maar hield ook van het boerenleven maar had zijn hart verpand aan de jonge prinses en droomde er van met haar te trouwen maar daar kwam natuurlijk niets van omdat hij niet rijk was. Zijn gedichten werden geen succes want ze waren veel te moeilijk en te depressief om een bestseller in parijs te worden. Ook durfde hij haar zijn gedichten niet te laten lezen en ze wist niet eens wie hij was.
Op een dag was er een toernooi. De prinses mocht de edelman die won de prijs geven van honderd dukaten en een mooi strijdros. Maar dat liet de dichter zich niet zomaar af nemen en op zijn ezel reed hij de edelman tegemoet met de zon in zijn gezicht en viel te pletter en was op slag genezen van zijn liefde voor de prinses en trok zich terug in de natuur waar hij een blozende boerendochter tegenkwam die zijn ezel leuk vond en hij dichte niet meer maar werd huisman en de boerendochter boerin.
Verschil in stand moet er zijn en de knappe prinses trouwde met de winnaar van het toernooi maar het werd een koud huwelijk en het kasteel bleef voor de dichter eeuwig op afstand maar thuis was het gezellig en hij las nog vele sprookjes voor.




GEDICHT VOOR DE SPROOKJESPRINSES

Voor de prinses met de mooie jurk
klopt mijn hartje sneller
dan mijn ezel kan lopen

wat bent u knap en wat ben ik blij
mijn hart juicht voor u o prinses

ik droom al heel lang
en schrijf dit gedicht zonder rijm
hopelijk valt u nu in zwijm

ach het valt mij zwaar de liefde
het is zo onbereikbaar
en u woont op een kasteel
en ik maar in een een plaggenhut

ik geloof niet dat het gaat lukken
mijn in mijn hart ben ik bij jou
en in gedachten en op papier
o prinsesje was jij nu maar hier

vaarwel uw dichter




ANTWOORD PER BRIEF VAN DE PRINSES AAN DE DICHTER

u gedicht getuigd van liefde en inzicht
maar ik heb mijn oog laten vallen
op een sprookjesprins met een kasteel en een paard
als u die kunt verslaan ben ik geheel de uwe
verdere gedichten worden niet op prijs gesteld
maar ik vind u wel aardig hoor

uw prinses met de rode jurk

Schrijver: foppe oostenbrug, 10 juli 2012


Geplaatst in de categorie: liefde

2.6 met 9 stemmen 296



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
12 juli 2012
In een kort tijdsbestek behandel je op luchtige wijze de problematiek van liefde uit liefde of uit berekening, kostelijk gepresenteerd. Ik wist niet dat je ook dichter bent. Vermaak ons! Lees eens 'Martin Eden' van Jack London, die dit thema meesterlijk in een roman gegoten heeft.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)