Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Museiumbezoek met mijn bejaarde tante

Het De Pont Museum mag men zeker tot de prominente musea van West-Europa rekenen.
Mijn 86-jarige tante heeft nu steun aan haar wandelstok en samen bezoeken we de tentoonstelling van foto's van Rineke Dijkstra, eveneens een prominente fotografe.

Het zijn ontroerende portretten, vaak van kwetsbare tieners, betrapt op de verlegenheid en onhandigheid waarmee ze poseren. Welke interpretatie kan men aan hun gezichtsuitdrukking geven? Kan men ooit werkelijk navoelen, invoelen wat ten diepste de verwikkelingen, de complicaties, de op- en neergang van het innerlijk van de andere mens zijn?

Ons bezoek werd gecompleteerd door een muziekuitvoering. Een leuke Amerikaanse jongeman bespeelde de trombone en schertste, zodat het publiek meelachte maar de muziek beroerde de registers van ons gevoelsleven nauwelijks en wij, stammend uit een andere tijd, uit een andere jeugd, lieten aan ons voorbijgaan, passeren wat anderen aansprak, anderen beroerde en het applaus was overdonderend en terecht.....

Schrijver: I.Broeckx, 4 april 2018


Geplaatst in de categorie: kunst

4.0 met 1 stemmen 1.101



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)