Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Naar het groene hart van Nederland/Een boottocht op de rivier de Linge

In het warmste seizoen zijn we op weg gegaan naar Leerdam, naar de rivier de Linge, die we zouden gaan bevaren.

Het is een mooie, vredige zondagmorgen; de bomen in de Nassaustraat verroeren zich niet; stil en gedwee dragen zij de hitte, die nu al weken aanhoudt. De koele auto zal ons door het mooie land voeren; de velden en landerijen zijn niettemin verschroeid en lamgelegd door de hoge temperaturen.

Onze stoere chauffeur brengt ons sneller dan verwacht op onze bestemming; spoedig zien we al een bord met de tekst: "Welkom in Zuid-Holland" en Gorinchem-Oost is nu ook niet ver meer.
Over de dijk die langs de rivier De Linge slingert, vervolgen we onze weg en spoedig kunnen we ons inschepen in het vaartuig dat aan de voorsteven de kennelijk opgewekte Nederlandse driekleur draagt en de trotse letters "Rederij Leerdam" op de boeg. Een jongeman in zwart T-shirt met tekst op de rug zal ons zorgzaam bedienen met broodjes en beleg.

De zware motor zet aan en het schip vertrouwt zich toe aan de stroom.Druk wordt er gekwebbeld en gebabbeld door haar passagiers. Er wordt ons een prettige en behouden vaart gewenst namens de gehele bemanning.

En zo varen we voort en nemen huizen en kerktorens waar in de verte en dichterbij en op de oevers eenden, ganzen en een en enkele kwetsbare reiger die in de brede snavel een visje verschalkt en feeërieke appelbomen in een boomgaard.

Uitbundige en vrolijke kinderen zwemmen,spelen en poedelen in de rivier.

Als de vaart ten einde is, meert de kapitein voorzichtig aan.

We schreven de zomer van mijn vijfenzestigste levensjaar.Ik beschouwde de boottocht als een korte, verkapte vakantie.
Zomerrozen en wilde vegetatie bloeiden nog voor mij op de oevers van het riviertje De Linge.....

Schrijver: I.Broeckx, 11 oktober 2019


Geplaatst in de categorie: vakantie

4.0 met 1 stemmen 292



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)