Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Onze Sinterklaasviering en wat dies meer zij

Tijdens de eerste dagen van december staat een als het ware goedmoedig, geruststellend half maanschijfje aan een donkerblauwe hemel en het is juist zichtbaar door de uitsparing van mijn gordijnen....

In deze tijd kwamen wij, de kleinkinderen, bij oma voor de Sinterklaasviering....

Op de met een chique kleed gedekte tafel stonden de spulletjes: een mannetje van glas gevuld met geurige eau-de-cologne waarvan ik mij de geur nog zo goed herinner; een fornuisje dat kon branden door vuursteentjes; een sprookjesboek waaruit oom Gérard, de broer van vader, een gedicht over de lente voorlas....

Oma woonde in het grote huis in de doktoren- en specialistenbuurt rondom het oude ziekenhuis. Haar kamers en-suite waren gescheiden door schuifdeuren en in de achterkamer stonden vele tropische planten te wachten op hun uitbundige bloei. Bij oma mocht ik chocolademelk drinken aan het kleine tafeltje dat Sinterklaas eveneens gebracht had en oma, die onderwijzeres geweest was had me de optelsommetjes laten maken die me een voorsprong zouden bezorgen in de eerste klas...

Later, veel later, toen ik in wilde puberteitsjaren onbezonnen escapades had gemaakt, was ik altijd nog welkom bij oma die drieënnegentig jaar oud is geworden en die mijn portret van jonge vrouw koesterde op haar dressoir....

Schrijver: I.Broeckx
13 december 2020


Geplaatst in de categorie: feest

5.0 met 1 stemmen 56



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)