Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Een onheilspellend scenario?

Het douchen duurde twee lange uren en al die tijd wachtte ik hier op. Het stond mij tegen geconfronteerd te worden met het landschap; het onheilspellende panorama van haar verwoeste borstpartij....
De woonkamer was in Engelse sfeer ingericht, geheel in overeenstemming met opleiding en interesse van mijn vriendin.
En aan de wand het formidabele schilderstuk, getuigend van het onoverwinnelijke, het om zo te zeggen onontkoombare talent dat ieder mens bezit en dat radicaal tegengesteld lijkt aan de ellende die ook algemeen en wijd verbreid lijkt.
En zo kwam de voorliefde voor de Natuur van mijn vriendin in het schilderstuk van eigen hand tot uiting.
Uitgebeeld waren in donkere tinten in de linkeronderhoek van het schilderij de chaos waaruit kennelijk de schoonheid, de kunst, de vreugde en het geluk op ondoorgrondelijke wijze resulteren en voortgebracht worden
En wellicht is hierop de uitspraak van Burke (achttien- of negentiende-eeuws filosoof) van toepassing: "Whatever is fitted to be terrrible, is a source of the sublime; i.e. the strongest emotion which the mind is capable of feeling".....

Schrijver: I.Broeckx
31 juli 2021


Geplaatst in de categorie: kunst

5.0 met 1 stemmen 65



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)