Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Een stad in het teken van Koning Willem II?

Mijn arme, dierbare stad verwelkomde mij opnieuw. Het zonlicht van maart glansde op de beide grijze leistenen torens van de Heuvelse Kerk en de blauwgele vlag van Kroatië wapperde trots en fier aan haar gevel. Bonte duiven trippelden opgewekt op het plein. Het standbeeld van Koning Willem II was getooid met een schertsartikel. Een practical joke van voetbalsupporters. Toen de klok een uur wees arriveerden onze gids en overige belangstellenden voor de Willem II wandeling. Het was vaak "histoire bataille" wat de gids ons presenteerde, mede aan de hand van de wapenfeiten op de sokkel van ons standbeeld (Quatre Bras, Waterloo...) Vier "allegorische" bronzen maagden omringen de Koning die ieder een andere symbolische betekenis uitdragen. De Koning had de stad, die zijn stempel nog altijd draagt, zozeer lief en in het Paleis Raadhuis dat we later betreden, zijn ontwerp volgens de Engelse landschapsstijl getuigen nog altijd een fraai kleurig glas-in-lood-raam, schilderijen, een buste en een dodenmasker van zijn leven.....

Schrijver: I.Broeckx
20 maart 2022


Geplaatst in de categorie: woonoord

4.0 met 2 stemmen 87



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)